Friday, August 25, 2017

Resepi: Homemade Dumpling yg sedap

minggu lepas saya ada buat homemade dumpling ayam. 
puas hati rasa, letak ayam banyak2.
saya mmg suka dumpling, tapi kalu beli yg frozen banyak nau pak aji nya.. 
smpai lidah terasa semacam jer.
nak makan kat restoran dumplig ni bukannya murah, 
kalu buat sendri modal berapa ringgit je dapat berpuluh2 biji dan bermacam2 filling boleh buat.

senang je rupanya buat dumpling ni.
yang ni saya buat ikut apa bahan yang ada jer..
inti boleh dipelbagaikan, nak letas isi udang, cili potong, lada capsicum..
 jangan letak kangkung, belacan dah..

sukatan bahan pun terpulang pada masing2 nak letak banyak mana. 
inti yang saya sediakan di bawah dapat 15 ketul dumpling.
 buat banyak2 takpe... lebih nnt boleh frozenkan.
nak makan nnt cuma kukus, goreng & buat sup je. simple kan...



 bahan2 untuk dumpling, aym cincang, carrot dadu, cendawan butang dadu, bawang holland dadu, ketumbar & daun bawang potong halus,lada hitam ditumbuk, 
megi cukup rasa atau apa2 perasa, garam.

 kulit dumpling ni boleh dapatkan di pasaraya, bahagian kulit popia tu. 
harga dalam RM2.20 mcm tu

 gaulkan semua bahan inti tadi.

 ambil sekeping kupit dumpling dan letak dalam sesudu inti.

 sapukan air keliling kulit dumpling dan kelim mcm karipap

 versi goreng. api kecik jer takut tak masak ayam kat dalam.

 versi kukus. jangan pandang paras rupa yg berkedut. 

versi sup. saya cuma letak air panas, garam & serbuk ajishio. 
panaskan dalam microwave 4 minit. siap!!! tabur bwg goreng, daup sup wallaaa...

3 comments:

Amanda Suria said...

Nampak sedap la...

Lily Zack said...

kulit dumpling tu beli kat mana?

ameris said...

lily zack.. ada saya citer kt atas...

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015