Wednesday, August 9, 2017

Resepi: Sambal Belacan sedap dan tahan lama

mesti ramai yang suka sambal belacan kan... 
mkn dgn nasi pans2, ada ikan goreng dgn timun pun laju jer kann.. 
haishhh terlio pulak rasanya. takde lauk lain pun ok dah..
 berpinggan2 boleh tambah.. hahahahaha... terus ke lautan hindi dietnya.

cerita pasal sambal belacan ni, saya ada cara saya sendri untuk buat sambal belacan.
iyer laa tak kose mak nak tumbuk tiap2 kali nak makan sambal kan.
ada orang suka letak mangga, kuini, ikan rebus yang ditumbuk dan sebagainya...
saya nak share sambal belacan cara saya yang tahan berbulan2 sampai 3 bulan.
hahhh jimat masa sangat tau.

bila nak makan cedok jer dalam piring. 
ini juga adalah cara kedai tomyam buat sambal korang tahu tak... 
sampai sebesen sambal diorang skali buat. jangan tak caye plak...

meh tengok resepi sambal kat bawah ni, bahan takde sukatan, 
terpulang korang nak buat sambal belacan tu byk mana,
 gula garam mestilah secukup rasa yer dakk..

dalam gambar saya kat bawah tusaya guna cili merah RM3 
dan segenggam cili padi hijau, belacan besar ibu jari.


BAHAN:

cili merah besar
cili padi 
belacan (bakar)
garam 
gula
cuka
3 ulas bawang putih
2 biji limau nipis- ambil jusnya

CARA:

bersihkan cili dan toskan
tos sehingga tiada air yer, boleh lap dengan tisu dapo.
masukkan dalam blender dan blend skali dengan belacan garam gula bawang putih dan cuka. 
diingatkan cuka sekadar untuk menggerakkan blender jer ye.. 
jangan bubuh sampai penuh plender tu pulak. 
 dan blend jangan sampai terlalu halus mulus pulak, nanti tak sedap. 
simpan dalam petiais.

selamat mencuba!!!








1 comment:

Puan Hazel said...

Wah menarik ni sis. Nanti kita try... Boleh jimat masa buat stok macam ni kan. Thanks for sharing.

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015