Friday, March 30, 2012

Bersyukur dengan apa yg ada....



Kadang2 bila kita BW, atau jumpa kawan yg dh lama kita x jumpa berbelas taun yg teramat success cukup pakejnya dgn rupa yg cantik punya duit yg banyak, jawatan yg hebat, dapat bercuti ke obesi 3-4 kali lak setaun. Shopping yg mahal2 henbeg 2-3 ribu seketol. Rumah ada maid, balik keje semua dah beres. Balik keje layan suami & anak jer. Pastu mula si setan gondol dtg bisik kt telinga bestnya kalu bleh jd mcm dia, ko suruh la laki ko beli kan utk ko… ni contoh je laaa, aku xde la minat hendeg smpi nk beli yg beriban2. Pastu astaghfirullah…. Aku ni x bersyukur plak.
Padahal apa yg kita nampak kt orang tu luaran je, dalaman kita x tau dia bahagia ke tak. Ntah2 ada masalah keluarga, suami yg ada affair sana sini, ni aku bg contoh je. Sbb hari2 dlm tv ada je gejala2 yg x elok dlm rumahtangga. Korang pun tau kan..
Sedangkan aku punya family yg cukup bahagia wpun sederhana. Kalu kita asik pandang atas je mmg sentiasa nmpak kekurangan dlm diri kita, cer kita pandang bawah plak. Betapa ramainya org yg lebih susah dari kita. Oohhh.. bersyukur sgt2 punya suami yg penyayang, bertanggungjawab dan anak yg makin membesar, dengan keletah dan nakalnya buat kami suami isteri gelak setiap hari. Kalu dlm keta lps antr anak kt pengasuh, dialah yg menjadi topic perbincangan kami laki bini dlm keta ….
Wpun kami x semewah org lain punya rumah siap berswimming pool bagai, tp tetap bersyukur punya teratak sendri, ada keje tetap dgn bonus setiap taun, ada kenderaan sendri utk jln2 dan memudahkan pergerakan kami ,x payah tunggu dapat gaji kalu nk mkn best2… bole je shopping ikut bajet sendri wpun bukan ribu riban. Bole je bercuti dlm Malaysia dan sesekali ke luar negara kalu ada bajet lebih.xpayah tunggu raya nk beli baju baru.Pendek kata cukup segala2nya. Ok lah tu kannn??
Sbb tu aku kata xleh pandang ke atas sgt. Bila pandang bawah ada yg lebih susah dari kita, kerja x menentu, mkn pun kais pagi, nk beli beras pong xdop pitis wehh… rumah plak mcm x layak di panggil rumah. kalu tgk rancangan Bersamamu oohh betapa insafnya aku. Kdg2 x sanggup nk tgk. Huhuhu…
Huhh panjang giler celoteh aku pagi Jemaat nie. MOTIP: supaya kita semua bersyukur dengan apa yg ada…

3 comments:

zurayusoff said...

hai salam kenal...
ceria je blog akak ni
bagus entry ni
menyedarkan saya sekaligus
saya pun kadang2 mcm ni jugak
tak reti nak bersyukur
thanks....

ameris said...

zurayusoff..

salam kenal jugak.
tq. ingatan utk diri sendiri jugak...

Mama Gee said...

kadang2 g pun pkr mcm tu..
dgn rs rendah diri lg..dgn diri sendiri..
tp...pkr2 byk pun tak guna juga..
baik bersyukur je dgn apa yg ALLAH dh bg...dia bg nyawa utk terus bernafas hari ni pun dh cukup bagus....

asalkan kita happy..bahagiaa...tak
kisahlah....

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015