Wednesday, April 23, 2014

DEKO-DEKO: dulu dan sekarang...

sebelum ni mmg umah aku mcm padang bola. lapang selapang2nya. anak-anak kecik lagi tak kose aku nak berhias bagai. walaupun ada yg kata, takpe nnt lelama budak2 tu tak kacau pun... tapi tak larat aku nak mengutip menan diorang beb.. 

hangin jugak bila balik keje penat2 tgk menan bersepah.

merata-rata celah kosi, bawah karpet, belakang tivi. pendek kata segenap penjuru mesti akan jumpa menan diorang tu. lagi pun aku nak diorang selesa boleh berlari, boleh bermain, naik keta, naik motor, beskal. mcm2 kenderaan ada dalam umah aku ooii....
mmg sedap aarr diorang konar motor beskal dalam umah.

bila umah lapang dengan anak kecik aku nak menyapu/vacum pn senang. iyer laa budak2 kan kalu satu hari ntah berapa kali aku sapu. jap tumpah air, jap berterabur biskut, jap nasi... adehh... mmg mak tarzan sokmo aarr aku ni...

tapi tu dulu, sejap aku join group susun atur dan hias umah dalam fb, rasa semangat pula nak hias rumah balik mcm sebelum budak2 tu lahir. Ko dah kena amy, tetiba roh rajin muncul??
ni bukan roh rajin ke hape tp aku mcm dah bosan dengan konsep padang bola sblm ni.
 lagi pun aku hanya tunggu masa nak deko2 balik je... agak2 budak-budak tu dah paham, dah boleh dengar arahan... maka aku terus susun balik kosi.

kebanyakkan menan diorang pun aku letak kat bilik playroom rayyan.
 cuma 2-3 ketul je diorang bawa turun main kat bawah. aku mmg tak bagi dia punggah ke bawah.

satu lagi sblm ni aku dah ajar rayyan kemaskan menan lepas main. kalu tak aku ugut skit tak nak beli menan lagi, tak beli eskem pop, tak nak bawa gi taman kalu diorang tak kemas dan aku pun turut sama kemas dengan diorang. mula2 dulu eeh sekarang pun kadang2 rayyan ngelat jugak penat laa, ngantuk laaa...
tp bila lama2 dah ok.

SEBELUM

 ruang tamu dari pintu. semua kosi aku tolak tepi dinding.  kosi kat meja makan pun aku sorok sbb budak2 tu suka manjat. pintu ke dapo dan tangga masih lagi ada baby gate. menan merata2.
ruang tamu dari pintu dapor: dengan kemah, motor, dah macam taska.buai sangkut kt tangga.

SELEPAS
ruang tamu selepas diberi napas baru.

ruang makan yg masih lagi simple. aku guna alas kat tengah meja je lagi sbb takut diorang tarik2.

18 comments:

Aeen said...

cantik kak...haih..xsabar lak ain nak mendeco2 rumah sndri nnt..:)

Aznor Ibrahim said...

cantek..english style sangat..nampak bersih je..akak guna sofa putih tak kotor plak ek..kalau aznor mesti dah kotor2 dibuat aqeel

PinKy MoMMa said...

english style btl ni hihihi...mood deco xsmpai lg ni amy..tulunn

MaYAsHiKiN said...

wahhh...cantiknye rumah...salam ukhwah dari saya :-)

ameris said...

ain, boleh set tema utk umah baru nnt, pastu beli brg skit. simpan dulu. mcm akak dulu masa pindah budak2 ni takde lagi. dari dulu mmg minat english tp yg simple xnak serabut2. so masa dok umah sewa lagi beli brg skit2. mcm sofa, rak tv, kosi...

ameris said...

kotor jugak tp xteruk sgt. sbb sarung tu boleh cuci. lg pun budak2 tu jarang lepak situ aznor...

ameris said...

pinky momma, semua perabot yg sedia ada jer...

ameris said...

tq. salam ukhwah dari saya jugak...

MOMMYLIN said...

wah akak... english concept gitu....
bila anak2 da besar sikit, br senang hati nak mendeko ni...

Mimy Hamid said...

lawa sangat....nice deko .baru rasa best melepak rumah

~ NANA ~ said...

lawa kak...english style sgt :)

Han Hanni said...

takpe..anak kecik lagi tak dpat mendeko sgt.buat masa sekarang kumpul idea dan duit dulu.pasni anak besar sikit dan mudah dengar arahan kite, senang la nk deko.'luas rumah akak "

Lynn Huraiza said...

cantiknya...teringin nak deco rumah juga nie...lebih2 lagi tak lama lagi nak raya...

Syima Syaz said...

cantik2... tak sabar nak tunggu kaki baik, nak deko rumah

diary_ciknaa said...

rumah akak la paling cantik dgn anak kecik..sume barang ikea..hehe.

Unknown said...

cantiknya...suka tengok rumah lawa2 gini..

Julia Johari said...

Suka mood dlm umah akak...jenis santai...perabot x byk...so safety byk disitu...terbaik lah sis...sukaaaaaaa

Unknown said...

cantik
i rs klu u betul2 mendeco ni, boleh masuk anjung seri tak lama lagi..:)
insyaAllah..keep up the good work..:)

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015