Wednesday, May 15, 2013

Heyyy... kenapa dengki sangat ni??

assalamualaikum uols... reader & silence reader. aku betul2 tak paham bila ada orang yang tak berapa gemar dengan kita tapi still nak amik tahu pasal kita. eehh.. apa baju kita pakai ari ni? ooo... minggu lepas dia gi Mid Valley rupanya... laaa berbisnes pulak minah ni skrg...  HELLO, blog ni hanyalah blog tentang perjalanan kami suami isteri membesarkan anak2 dan kisah keluarga aku.secalit pun takde umpat mengumpat, bergossip, maki hamun atau yang seumpama dengannya. kalu kau tak suka tak payahla buka blog aku. tak payah nak berjeles2 dgn aku pun. sikap kau tu buat hati kau jadi makin hitam dan hitam setiap hari bila dok dengki je kat orang. segala resepi(yang tak banyak mana pon) yang aku letak dalam blog ni untuk sama2 berkongsi ilmu. bisnes ciput aku pun guna resepi yang sama yang ada dalam blog. tapi kalu dah menyalahgunakan pikir2 lah sendiri.  eehhhh... kau kan tak suka aku tp kenapa hari2 kau buka blog aku?? bukan ke pelik tu??

Ubah la sikap dengki  kepada sikap memuji dan menghargai kebolehan dan kelebihan orang lain. Sikap ini bukan sahaja membuktikan kebesaran dan kematangan jiwa seseorang dan bukan sahaja memberi kerehatan dan ketenangan kepada jiwa, tetapi juga menambahkan kemesraan dalam perhubungan dan pergaulan yang akan memberi keuntungan yang tidak terhingga. tapi kalau kau tu manjang je dengki, orang boleh nampak sikap sebenar kau tu. sangat2 busuk hati.
 
kalu kau rasa nak berblogging jugak sila...sila...takde sapa pun nak marah. tapi hormat la gambar2 dalam blog orang lain. jangan main CnP je pastu dok canang tu kau punya gambar, padahal seantero dah tahu kau cilok orang punya. atleast bagi la kredit kat tuan punya. 
                Cubalah atasi masalah perangai2 buruk ini dengan membaca doa dari surah (AL Hijr : 47).
Dan kami cabut akan apa yang ada dihati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadapan2 di atas pelamin masing2..

SEKIAN...
 

9 comments:

Mila Ahmad said...

Manusia ni kadang-kadang pelik kan kak ? xpernah puas dengan apa yang dia ada.

ameris said...

Mila, terus akak rasa down nak berblogging. huhuhu

JunAina said...

Jangan biarkan dia mempengaruhi emosi.

NM03 said...

ye, saya jugak tgh mengalami masalah yang sama. nyampah betol... sibuk je hal org kan...

Nory Zoulkefle said...

akak, tu lah asam garam bila dah jadi blogger ni kan, tak kira kita ni blogger femes ke, suam2 kuku ke, tetap ada orang dengki jugak..hurmmm ada je yg tak betul dimata orang, macamlah "dia" tu perfect sgt..huhuhu

PinKy MoMMa said...

amy..kita memang tak dapat nak puaskan hati orang..doakan dia smoga dilembutkan hati..jgn dilayan sangat..

eppy eppy ok..teruskan berblogging..utk kenangan di hari tua hehehe

::EIDA:: said...

jgn pk orang kak. lantak die nak kate ape.. akak teruskan ape yang akak lalui hari hari. buat booddooooohhh jeee dgn orang cenggini. anggaplah die peminat setia akak. fuyoooo.. hehhehee

Unknown said...

mana2 pun akan wujud org2 yg mcm ni kan?
huhu saborr jelahh....

dan jgn dipikirkan sgt ckp2 org tu..

ieza ashaari said...

makin org xsuka, makin r dia cari maklumat pasal kita.. kan.. plik2..

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015