Tuesday, August 15, 2017

DIET: kembali ke pangkal jalan

2 minggu lepas saya dah start diet. kali ni betul2 nak diet dah..
tak nak lagi acah2 konon. update fb nak diet pastu kelautan hindi..
target nak capai 50kg sebelum balik raya nanti.
 harapnya berjaya lah. paling tak pun sebelum saya bercuti bulan depan.
 saya ni jenis susah nak berpeluh.
 jogging 1 pusingan tasik titiwangsa pun peluh malu2 jer nak keluar.
 kalu suami mmg lenjun laa baju. 
tu salah satu sebab jugak saya susah nak turun berat badan.
 metabolisma rendah... huhuhuhu...

mcm bulan puasa aritu. berat statik jer tak naik tak turun, 
suami pulak yg turun sampai 4kg!!! jeles ..
geram tau... nasib baik masa raya tu berat pun statik jugak.
 mmg saya beringat abis bab makan, sebab takut lg naik.

kali ni saya buat diet atkins versi derhaka.
badan saya mmg kurang gula, mmg tak boleh kalu tak amik gula langsung.
tapi saya tukarkan pengambilan gula tu kepada buah.
so pagi amik buah sebiji epal/kurma dan telo dadar/rebus/scramble.
petang kalau lapar sgt2 amik biskut sekeping je. 
malam menu atkins mcm gambar di bawah.

disebabkan saya cheat buah dan biskut maka saya panjangkan diet ni kepada 3-4 minggu.
so dalam masa sebulan makan tu je laaa...
tak rasa pening menggigil ke??
mula2 dulu mmg saya rasa pening dan menggigil, 
tp sebab kita dah biasa mkn mcmni lama2 akan ok  laaa... 

sbb tu saya kena jugak amik yg manis(buah) 
tp air manis mmg tak ambik langsung. 
kalu malas nak masak saya mkn jer kfc tanpa kulit.
saya pun takde laa 100% folo atkins. dalam telo tu saya bubuh jugak kicap.
ayam pun cicah sos cili. sikit2 laa bg rasa kan.

sebaik2nya sebelum diet tu pegi klinik dan buat blood test dulu.
kadang2 kita tak tahu apa yg lebih dan apa yg kurang dalam badan kita. 
dan dapatkan nasihat doktor tentang pemakanan kita untuk diet...
doakan saya istiqamah dan berjaya kurus ye kawan2...



menu diet atkins yg saya folo. tp derhaka amik buah & mkn biskut sekeping.


tengok badan mcm takde laa beso mana, 
tp bila timbang berat tu nak cecah 60kg lg skit jer..

 menu semalam capati dengan kari ayam. 
mkn 1/2 keping capati cicah ujung2 jer bagi rasa...

 menu lunch kat opis.

breakfast. sendu plak tengok salad tu.  dah telo tu panas2 letak salad terus tutup bekas. rupa itu laa jadinya...




No comments:

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015