Thursday, April 26, 2012

Jumaat, 13/4/12, Saat Kelahiran


Seperti biasa aku bangun 5.45am, mandi, solat dan bersiap nk gi opis. tp masa ni rayyan plak bangun awal. terpaksa aku coolkan dia dulu sbb budak tu dh nangis. masa ni aku dh mula rasa memulas perut.

duduk x kena, bangun x kena... eehh takkan nk bersalin kot?? sbb sblm ni aku penah gak rasa cenggini. tp aku kuatkan jugak nak gi opis sbb ada beberapa benda lg nak settle.  cik suami plak asyik tanya aku "u ok ke?? u ok ke?? mc aje lah kalu x larat." tp aku berkeras nk gi opis jugak.

maka bersiap lah aku gi opis dlm keadaan sakit2 tu. pastu rasa sakit tu berulang2 plak. 5 minit skali rasa sakit tu berulang2 plak. ishhh... xleh jadi nie, aku dh xleh nak tahan sakit tu. mmg sah.. ni dh contraction nk bersalin bila rasa sakit tu makin kerap aku rasa.

seperti biasa,kitorang antar rayyan kt rumah acik, lepas tu cik suami merempit dgn selajunya gi ke Putra Medical Centre(PMC), Sg Buluh. keadaan aku masa dlm keta dh x tahan sangat sakit.susah nk explain sakit nk bersalin nie, yg ada pengalaman bersalin je tau mcmana punya sakit 5 minit tu. tp ya Allah....

Dalam sakit tu aku sempat intai meter keta incik suami rempit 145km/j. tp aku rasa slow giler keta dia bawak.
sampai ke PMC, aku terus ditolak dgn wheelchair, terus ke labour room. masa tu dlm kul 7.45am. nasib baik dr ratna ada. dia terus cek bukaan, rupa2nya dh 5cm.pheewww... berpeluh aku weeeiiii... wpun dlm labour room tu sejuk ekon. cik suami tak henti2 suruh aku ishtigfar... apa yg keluar dari mulut aku masa ni, YA ALLAH.. YA ALLAH... sekejap2 aku peluk suami.

kemudian, doktor ratna masuk lagi, tanya samaada aku nk cuba normal tak?? apa aku jawab," Dr, saya haus..." nurse kemudian bawa segelas air kosong bagi aku. dlm kepala aku mmg nak terus operate je, sbb aku xnak amik risiko untuk cuba normal, at the end kena czer gak.tak ke dah dua kali aku rasa sakit.pastu kena tunggu  9-10 jam sakit. adooiiiii... lg pun chances aku nk normal mmg sipi, sbb tu aku nk czer terus je. suami pulak serah sepenuhnya kat aku utk buat keputusan.

lepas sign sana sini aku terus masuk dlm bilik operation. kali ke2 masuk bilik nie. kalu x silap aku masa ni kul 8.30am. mmg sakit xleh cakap laaa... Doktor Azmi(pakar bius) dh ready, Dr Ratna pn dh siap dlm uniform. aku plak terpinga2 cari suami. bagi aku apa2 pun aku nak biar suami berada di sebelah aku.aku duk asik tanya nurse je, bile nak panggil suami saya masuk bile nak panggil suami saya masuk.. hehe ngengadenye.. masa tu...
misi jawab "saba ye.. jap lagi kite panggil suami awak masuk"
kemudian suami pun masuk siap dgn uniform dan cap kt sebelah aku. kuat skit aku rasa bila nampak dia kt sebelah.
ooo... ni la yg slalu noty dlm perut ummi yer...

setelah dibius, aku mula rasa kebas, smpaikan nk gerakkan ibu jari kaki pun xbleh. kejap2 aku tanya suami "dah ke?"  sbb dia boleh tgk masa aku tengah di operate. aku mmg xleh nampak sbb kt dada aku diletak tirai. kemudian aku nampak nurse amik baby utk dibersihkan. suami aku senyum kt aku sambil angguk2. Ya Allah, terlalu besar ciptaanMu. kemudian nurse bawa baby kt tepi aku. Ya Allah... syukur...

 
FATEEN AZZAHRA BINTI AHMAD FARIS

masa ni aku rasa letih sangat. motif plak aku letih? padahal x meneran pon. kt muka plak rasat  gatal2 skit kesan dari ubat bius td. lepas settle semua aku ditolak masuk ke wad.

bersambung...


11 comments:

dd dudu said...

congrats kak ameris

dd dah agak akak da bersalin tp nak msj akak sekali no. akak dan no.2 lain hilang. simkad bengongg sume num hilang uhuk2


tahniahh kakkk,
comel sgt bb

Mummyaza said...

Tahniah .. Alhamdulillah .. dh sepasang .. bby fateen comey sgtt :)

InaAchik said...

fatin azzahra, sabtu ni aunty ina dtg nak berkenalan yer. ckp ngan mama, nanti aunty roger blk kalo jadi... :)

MizzTina said...

comelnya baby.. putih gebu lak tu.. dh sepasang dh anak akak..

mshazadoes said...

tahniah akk..wahh sudah besalin iyer..last dya bca blOg akk pergi bercuti ari 2..tup2 dh bsalin iyer..sepasang sudah..

ameris said...

dd; tq, hajat nk jmpa haris sblm bsalin x kesampaian laaa

ameris said...

ina;
call/sms dulu tau sblm dtg.

ameris said...

ina;
call/sms dulu tau sblm dtg.

ameris said...

mk, lydia;
tq so much...

Kak Vit said...

As-Salam perkenalan..
Tahniah diatas kelahiran baby girl yang sangat comeyy..
:-)

hass said...

hai... bley share exp bersalin di pmc?? text me ye..

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015