Monday, August 13, 2012

Hari Ahad 12/8/2012- main masak2

 ahad semalam hari terakhir aku masak sblm balik beraya. cik dh warning masa aku gi pasar pagi tu, jgn beli byk, beli utk masak ari ni je. pepagi aku gi kedai beli brg utk masak. sku plan nak masak kuzi ayam & roti jala. mmg dh lama nk mkn tau. lps zohor aku terus masuk dapor. nk masak kuzi mmg rumit skit. amik masa. tips dia sekor ayam, sekilo bawang grg yg blend kena guna. xleh guna bawang grg ready made x sedap. maka dgn gigih aku goreng bawang merah sekilo(x smpai pun) pastu blend. pastu somi plak nak mkn bubur caca+keledek. aku start menjala lps asar. dh nak dekat maghrib baru siap semua masak. sebenarnya xde la lama camni tp sbb budak 2 orang tu, nangis la, nak susu la, berak laaa, aku dok kuar masuk, kuar masuk la kt dapor, pastu nk tido kan sikecik lg,huhh rayaan plak usik adik dia. berlari plak aku keluar.
 
hasil aku menjala. guna botol acuan khas yg ada muncung 3 tu. resepi roti jalan amik dari dapur kak Azlita kt SINI. mmg lebut, bau pun sedap je sbb letak susu segar. aku ubahsuai skit x letak telor. jgn marah yer kak Azlita. Kuzi plak dari mak mertua aku. Kuzi dia mmg superb. kalu pagi raya mmg ramai datang sbb nak mkn kuzi mak mertua aku. 5 ekor ayam jap je abis. rempah kuzi mmg aku dh ada. tp byk benda lain yg aku omit. mcm saffron takde, sepatutnya guna tomato delmonte, tp aku guna brand megi je. hati/pedal grg aku x letak
 badam pun aku x letak. minyak sapi pn skit je sbb dh abis. tp masih lagi rasa kuzi. lps ni kena buat betul2 baru puas ati. somi pn x kata apa2  sbb mmg xleh lawan dgn kuzi yg mak dia buat. tp byk gak dia makan. hihihi...


 brocoli, cendawan, cili benggala kuning goreng sos tiram dgn tofu telor.

bubur caca+keledek request by somi.

ni je yg aku masak tp punya la lama. anak punya penangan. takde dlm gmbar ikan bilis grg dgn bawang.

2 comments:

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

Look so yummy
Thanks follow me
Now ai follow u back
Hugs ketat2 ヾ(@⌒ー⌒@)ノ

ameris said...

TQ TQ....

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015