Wednesday, October 1, 2014

Resepi: yee mee sup sedap

share resepi anak2 lagi uols...
yee mee mmg favourite si yaya.budak-budak kan suka sup2 ni... kalu semangkuk tu mmg habis masuk perut budak tu.
sbb tu stok yee mee mmg sentiasa ada kat umah aku. nak masak pun senang ooii...

kalu mee kuning kang xleh simpan lelama. lagi pun mee kuning tak elok sangat makan slalu. kapur byk,pengawet pun boleh tahan. sbb tu aku kalu goreng mee kuning rendam jap dalam air panas.kalu kat kedai mmg xde laa aku oder mee grg sbb kat kedai tak basuh. lerai2 terus campak dalam kuali. 

ok balik semula kat yee mee sup ni. mmg sedap uols. pecah telur kasi gegar pergghhh.. pastu kalu malam, taktau nak masak ape mmg yee mee sup ni laaa aku masak.
adoii... aku yang menaip ni lapor pulak.lagi byk sayur dan lauk lagi sedap bak hangg... yang penting kena renjis skit minyak bijan baru terangkat ala2 chinese style. tambah skit cili jeruk.

jom mak-mak masak yee mee sup.

BAHAN2:
1 sanggul yee mee (kalu nak banyak doublekan bahan lain)
1/2 cawan isi ayam
sotong potong bulat
fishball,fishcake- sukati nak letak ke tak)
udang
3 ulas bawang putih*
2 biji bawang merah kecik*
sehiris halia
sayur-kobis, sawi,karot,brokoli,cendawan (sukati korang nak letak apa pun)
1 biji telur- nak letak lebih pun bole
minyak utk tumis
minyak bijan 1/2 sudu kecik (takdak pun takpe, ada lg sodap)
garam, perasa(kalu guna, aku tak pakai perasa)
bawang goreng, daun sup utk hiasan.

CARA2:
1.tumis bahan bertanda *, bila dah naik bau masuk ayam, sotong dan lauk pauk lain. 
2. bila mendidih masuk air, garam, perasa, sayur,yee mee, telur, minyak bijan. mendidih dalam 30 saat terus tutup api.
3. ni untuk telur gegar, kalu nak telur tu masak, masuk telur dulu baru yee mee. 

tips: yee mee masak sekejap je,kalu kembang tak sedap. makan panas2 sedap, letak pulak cili jeruk
 


  
ni baru masak, nampak tak berbuih2 lagi telur tu... telur kasi gegar

 yee mee aku google pada yang tak tau rupa yee mee tu caner...

2 comments:

GOLD FINGER said...

Sedapnyaaa blh cuba ni

Julia Johari said...

Sis Amy mmg terkenal dengan dunia masakannya...sis, terima kasih kongsi resepi...ni kegemaran suami julia tau...nak cari yee mee la leh buat...tiru resepi sis time senang nanti yeyyyy

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015