Thursday, December 15, 2011

Dilema Wanita

gambar google

assalamualaikum...
cehh, saspen je tajuk aku pepagi nie. sebenarnya ni bukan dilema aku tp dilema kaum wanita. eehh aku pun wanita jugak. apa yg aku nak cerita ni berkaitan dengan org2 sekeliling aku, sahabat handai. aku bukan nak nk menceritakan sesuatu yg buruk. jgn salah paham plak. betapa besarnya harapan dan tanggungjawab kaum hawa nie. iyer la lelaki pn byk tanggungjawab jugak, tp biasanya masyarakat lebih menuding jari pada pompuan kalu ada masalah.

kalu lambat kawin, pempuan disoalsiasat dulu. apsal x kawin2 lagi minah tu? memilih sgt... nak tunggu apa lagi, duit dh ada, keje dh stabil. walhal dh kita ni x jumpa jodoh yg sesuai nk buat mcmana? ingat cari suami ni mcm beli baju ke? kalu nk cari jantan lain laaa... berlambak kt luar.
kdg2 tu bila dh jumpa yg sesuai, kuarga plak x berkenan. katanya keje x stended la, pakai wira jer...

ada pulak tu bila sama2 dh suka, sang lelaki plak delay2, x sedia lg laaa... hape laaa... padahal umo dh 35, keje dh stabil. duit dh ada...

bila dh kawin pulak, sibok laa org keliling dok tanya pasal anak. ishhh...pompuan jugak yg disebut dulu, apsal si minah tu x ngandung lg, kawin dh masuk setaun, mandul ke? diorg x tau ke semua tu keje ALLAH. semua org kawin nak anak woiii... entah2 pasangan tu mmg plan dulu ke...nk stabilkan ekonomi dulu.hanimun dulu ke... tp tu lah org keliling ni bz bodi je manjanggg..

kalu yg dh lama kawin tu mungkin belum rezeki lg. tak payah lah dok ulang2 tanya tiap2 kali jumpa. sentap tau jiwa halus pompuan kalu dok tanya soklan ni slalu. mungkin pasangan tu ada buat rawatan ke apa ke... takkan la nk citer semua kt org.

yg peliknya kaum lelaki ni tak pulak kena tembak dgn soklan2 ni. asal kesuburan je pompuan yg jd mangsa. ingat lelaki takde masalah kesuburan ke?? eehhh... takkan la lelaki nk cite masalah dia, jatuh maruah/ego beb.

uisshhhh.. mcm hangin je entry aku kali ni. tp kedua2 dilema diatas aku penah mengalaminya. alhamdulillah dan syukur sgt aku bahagia, punya suami yg sangat memahami, sgt menyayangi aku, anak aku, very supportive apa2 minat aku.

6 comments:

Mama Gee said...

mmg hanginnn..hangitt...semua ada...
lebih2 lg kalo yg duk tanya...apsal takde baby lg? merancang ke? merancang ke?
rs nk je bg pelempangg...hehee
gee senang je jawap.."Tak taulah kenapa..cuba awak tanya pd ALLAH...sbb dia yg belum nk bg lagi.."
heheeh terus senyum2 kambing org yg tanya tu...senyap terus

ameris said...

G, saya penah alami kedua2 situasi kt atas. peghhh... sentap beb.

mizzkechique said...

haha..mmg annoying giler semua soklan tu.. nyampah nk jwb.. skang ni semua duk sebok tnye bila sy nk kawen.. bencik!!!

ameris said...

MK sabar byk2. akak pun penah alami mcm MK jugak. at the end semua puas ati dgn pilihan saya.

nk cari suami mmg susah, lain la kalu nk cari jantanz... bersepah merata2.
MK sabar yer.

Cik Awin said...

saya pn hadapi masalah yang sama...org2 sekeliling asyik bertanya, 'bila nk kawin'...itu je soalan yg diaorg tau nk tanya..kat ofis, tinggal sy je yg bujang, sedara mara yg sebaya masing2 dh kawin...kdg2 tensen juga dibuatnya...tipu la klu sy kata tak nak kawin kan?? cuma jodoh itu kan rahsia Allah..Dia Maha Mengetahui yg terbaik utk hambanya...

ameris said...

cik awin;
mmg tensen kan, saya pn camtu gak.
minta diorg doakan utk cik awin kalu asiyk tanya jer..

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015