Monday, May 19, 2014

Teruk sgt ke aku??

tak tau nak feel mcm mana... rasa mcm aku dah jadi bad mommy sgt skrg ni.

walaupun aku slalu ingatkan diri aku,untuk jd contoh yang baik, tak nak marah2 sangat dgn anak2, cuba untuk kontrol temper aku.... tp lately aku rasa sangat2 teruk..

sejak masuk umur 3 thn ni rayyan mmg berubah skit perangai dia. iyer lah dulu ka dia lambat boleh cakap.  sampai ada doktor syorkan aku gi jumpa pakar sebab mungkin anak aku ada Autisme ( aku penah share dalam fb group gojes pasal ni). tup-tup bila umor dia 2 thn setgh, dia boleh cakap lancar dengan vocab yang ko tak sangka2. ok gud!! aku dgn suami pun happy sbb dah boleh borak dgn dia mcm kawan2.

bila masuk 3 tahun perangai dia dah mula berubah, fasa perubahan mmg drastik. dah pandai buat perangai. dah pandai pilih sendiri baju yang dia nak pakai. yang buat aku geram. waktu malam dia nak pakai kemeja+jeans, time nak tido ni.bila aku tak bagi nangis, nemgamuk mcm kena dera kekdahnya... sebab malas dah nak temper2 aku ikutkan aje... so tido malam pakai KEMEJA+JEANS.

bila time nak kuar jalan2, boleh pulak dia nak pakai baju yg buruk, yg aku dah asingkan utk simpan dalam plastik. baju time dia umor sethn gitu. skali lagi aku jadi temper. suami kata, biarkan aje... kadang2 tu siang hari nak pakai baju tido. adehh laaaa... caner aku tak hangin.

dia punya manja mmg lebih dari adik. bangun tido, bila tak nampak aku mmg nangis mcm kena dera ooii....
kdg2 tu aku biarkan aje. tak nak manjakan sgt dia. tp nangis  tak benti, sampai sakit telinga ooii... jirang sblh pun boleh pening kot aku rasa...

semalam tahap marah aku dah takleh nak tahan2 lagi. bila nak kuar jap beli susu. boleh pulak dia tak nak pakai baju+sluar. nak pakai baju swimming suit dia tu. kalu korang caner?? hangin ooiii...

mmg kena aarr semalam 2-3 das kat aku. aku pukul kaki dia je laa tp pedih gak laa tangan aku ni. mmg geram sgt dahh... kalu tak selagi tu la dok ngamuk. dah kena 2-3 das tu reti plak diam sambil teresak2 nangis.

lagi satu aku tak tau mana dia ikut, suka sangat cakap jerit2. nak aje aku panggg mulut dia tu. sebab bila aku cakap elok2. tak baik cakap mcm tu, buat mcm ni... blaa...blaaa... dia boleh jawab kat aku "bising laaa"
kadang2 tu peel dia yg cengeng tu boleh buat aku hilang mood seharian...

kalu barang2 dia jgn harap laa nah share dgn adik. kedek tahap gaban, jangan harap laa nak potong 2 kongsi makanan ke hape. mmg kena beli 2 ketul apa2 pon....satu lagi apa2 dia mesti nak dengan aku, mandi, pakai pampers, sendukkan nasi dalam pinggan, tuang kicap. amik tu .. amik ni... semua dia nak aku yang buatkan.

korang kalu ada tips apa2 tolong la share dgn aku yer... aku taknak jadi mommy yg teruk, slalu marah2, slalu pukul2 anak...



13 comments:

Han Hanni said...

Hope dipermudahkan segala urusan.
Yang penting dapat sabar.
insyaallah

Chekgu Azrine said...

Mungkin jgk amy dia nkkan perhatian kot..aish br nk msk 2 tahun tp dah ada peel camtu sesikit..blmla smpi thp semua nk rin bt..cuma mcm nk perhatian tau..pntg rin baring trs selak nk tek..mmg xblh lgsg nk relax2..huhu..rsanya ada 1 fasa kan ank2 kita akn jd camni kot amy..hopefully xberterusan la kan..xd tips la amy..

Aeen said...

beranak jarak rapat mcm tu ke ek kak??risau gak dibuatnye..raees pun buat prangai gak walaupun baru nak masuk 2 tahun..mengada2, manja kalah adik dia...org kate nak perhatian lebih...xdpt apa..nk berguling2..marah2..kdg2 tgn ain nk pang jugak dia...tapi tu la kan..kene sabar banyak2..itu yg penting...

MOMMYLIN said...

kita macam melalui fasa yang sama kak... kadang2 lin guna reverse psychology.
dengan cara membodek. marah nak bertempik macam da lali je kadang2. tak heran nya dia. try cara bodek plak.

Mimy Hamid said...

bukan awak sorang je problem ni..fayel jugakk dan lain lain..hari tu sy jumpa nurse...dia pun bgtau anak umur 2-3 tahun perangai dia mmg buat kita nak marah..sabar sabar wlau tak sabar..jerit aje

mrs kayrul said...

memang macam tue kot kak amy....haikal terover manja, dah besar macam nie, klu bangun tengok mama takde beria2 la nangis...adoi la padahal dalam rumah jugak bukan kat pokok pisang pun....yg hadif plak dah pandai nak pilih baju sendiri..kekadang pakai baju pun terbalik, bila kita nak tukar semula melalak macam kena dera....kekadang stress jugak ngan perangai diorang sampai dah x tau nak buat macam mana....harap2 kak amy pun kuat semangat nak layan kerenah diorang..budak2 nak membesar memang macam tue

Syima Syaz said...

huu baca komen2 sume anak masuk 2 years macam gitu.... belum ada experience tapi kena beware...

MisZ FyZa said...

Rupenye ramai mommy yg mngalami mslh yg sama..sy mlm td smpi xleh tido dok pk mcm mane nk blajar sabar..org kate jgn tinggi suare kat anak,tp kalu prangai wat kt geram,mesti terlepas gak kn..umur 2-3 thn mmg fasa anak2 mcm ni..kt kne byk sabar..;(

Julia Johari said...

Kak amy...Qi pun ada gak pangai cm tu...mungkin fasa diorg nk perhatian..betullah ramai komen2 bg tau cm tu...harap sgt x lama

Anonymous said...

haaaa.. kak amy,, aisya pun dah start nak bt perangai mcm tu.. asyik nangis je.. risau je jiran fikir kta ni duk dera anak.. huhu..

ieza ashaari said...

Takut plak nak tau perangai Darwish nanti. Huhu. Hope za pun mampu sabar.

Unknown said...

xde pngalaman nk bgi nasihat.. harap awak mampu la bersabar dengan karenah anak ..nnti dah besar ok kot...

Dilah said...

Anak sy pun sama kak.. umur 3 thn lebih.. suka ckp jerit2 dan x boleh ditegur. . Mmg bdk2 umur 2 - 4thn ni mmg nak kan perhatian kita.. lagi2 kalau yg ada adik kecik.. mmg stress kan kak.. slalu jd tarzan.. haha

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015