Wednesday, July 16, 2014

Agar-agar santan gula melaka

agar2 santan gula melaka ni antara favebet aku. tapi sblm aku buat mesti tak jadi, tak balance atas, bawah.
kali ni boleh dikatakan agak menjadi. rupanya ada tips dan petua yang aku tak tau selama ni. lepas ni boleh cuba lagi nak bagi betul2 balance bahagian santan dan bawahnya...

makan sejuk2 kuar dari peti ais ya Allah nikmat sangat rasa bila lalu kat tekak...


aku guna resepi dari kak yatie di SINI

Bahan-bahan :
  • 1 paket serbuk agar-agar 10 gm  
  • 1 liter air (4 cawan) 
  • 1 ketul gula melaka (lebih kurang 200 gm) 
  • 1/4 cwn gula pasir 
  • 250 ml santan pekat (sekotak terus pastu tambah air dlm 50ml) 
  • 1 biji telur ayam - masukkan dalam santan dan kocak sikit dengan garfu 
  • Secubit garam  
  • 2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan
Cara-cara:  
  1. Masak gula melaka yg diracik halus, gula pasir bersama 1 cwn air. Masukkan daun pandan yg di simpul. Masak hingga didih dan sentiasa di kacau. Bila dah siap tapiskan dan jadikan jumlahnya 2 cawan.  (Guna air yg dari 4 cwn tu ya)
  2. Dalam periuk bersih, masak 2 cawan air bersama dngn serbuk agar2. Masak hingga mendidih.  
  3. Masukkan air gula melaka tadi dan sentiasalah di kacau hingga didih.  
  4. Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur dan garam.   
  5. Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana. PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.  
  6. Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras. Boleh simpan di dalam peti ais untuk mendapatkan agar-agar yang sejuk dan umpphhh bila masuk ke tekak..heheheeee...
TIPS DAN NOTA :  
  • Banyak orang yang tertanya-tanya kenapa bila membuat agar-agar santan, tidak mendapat 2 lapisan seperti yang sepatutnya walaupun masing-masing selalunya dah ikut betul-betul resepi yang mereka guna. Jadi, tipsnya ialah selepas memasukkan santan ke dalam periuk, biar adunan menggelegak lama sikit dalam 1 minit atau lebih. Ataupun, selepas masukkan santan, bila adunan mula mengelegak, kuatkan api dapur hingga adunan mengelegak kuat. Tapi kena hati-hati jangan sampai adunan membuak dan melimpah keluar dari periuk. Kacau-kacau adunan dalam 1 minit. Insyallah..confirm anda akan mendapat hasil agar-agar yang mempunyai 2 lapisan selepas keras nanti.  
  • Kalau yang suka lapisan santan tu nipis jer, kurangkan kuantiti santan di dalam resepi ye. Nanti dapatlah lapisan santan (yang bahagian atas tu), nipis sikit berbanding dengan bahagian bawahnya.

7 comments:

diary_ciknaa said...

aduh kak.. baru ni buat yang pandan punya tak cantik kaler dia..upenya kena pakai pewarna..sobs! tp rasa mmg best kan..sejuk je bl makan..

ameris said...

mmg sedap cikna... rasa nak buat lagi jer minggu ni.

Aty Fared said...

saya pon suka agar2 ni kak...suka sangat.. :)

Chekgu Azrine said...

Copp..nk bt..hahaha

Unknown said...

ooo camtu ye cara nak dpt kan layer tu ye..insyaallah ada time free nak try buat gak sbb hubby suka mkn agar-agar ni...tq for resepi ye:D

MizzTina said...

sy ni rajin terjah cri resepi.. nk buat tu malas.. hadoi

Julia Johari said...

Pandai sis kasi tips...weeeee nak cuba tapi mood hilang adeh...

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015