Wednesday, January 22, 2014

Resepi: Ikan siakap stim limau+asam boi

Minggu lepas aku masak ikan siakap stim. Bila upload kat FB ramai lak yang mintak resepi. Ni versi campak2 versi aku. Sebenornya korang boleh campak  apa2 je yang ada dlm esbok tu. Nak letak carrot, cendawan, suhun, serai. Yang pasti kena buh halia banyak skit supaya ikan tak hanyir selain boleh buang angin dalam badan.... lepas bersalin elok nau la makan...

Yang pasti ikan stim ni menu yg terakhir korang kena masak sblm makan. Jangan masak awal2, tak best. Makan masa tengah panas2 baru kuar dari pengukus... eeyahhh...

Jom kita main masak2 yer puan2. sarung apron semua. Sblm ni pun aku ada gak tepek resepi ni. boleh tengok kat link.

BAHAN:
Sekor ikan siakap- kelar2 skit badan ikan tu.
2 ulas Bawang putih- hiris
2-3 ulas bawang merah kecik-hiris
Air asam jawa
Garam/perasa
1 inci halia – lagi banyak lagi bagus
Suhun – optional
Cili api- ikut kepedasan yang korang nak
2 biji Asam boi
Perahan Lemon/ limau nipis
½  cawan air

CARA:
Letak semua bahan dalam bekas yg sesuai untuk dikukus.
Perap dalam  setengah jam.
Kukus sehingga ikan masak.
Tabor daun bawang. Makan dengan nasi panas2 sedap....


korang jangan terlebih letak suhun cam aku. aku letak byk sampai abis kuah diserap suhun...

1 comment:

Nory Zoulkefle said...

feberet nory ikan siakap ni...nyumnyumm

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015