Thursday, April 17, 2014

air... oh... air....

setakat aku ber blogging belum pernah lagi citer tentang sesuatu yg serius, sesuatu yg lain dari kisah anak2, hobi, masak2 aku.tp aku rasa kisah catuan air ni jadi kisah aku jugak sebab aku pun antara yang terlibat dengan catuan air ni. baru sebulan mengalami, orang yang dah berbulan2 mengalami aku rasa diorang ni dah biasa. tapi hazab okeh 2 hari ada air, 2 hari takde air nie.

 
gambar google..
 
jenuh hangkut tong, baldi gi tadah air kat masjid, mandi kat masjid. banyak mana sangat laa boleh tadah air untuk simpan. takkan dalam bilik air nak buh penuh dengan baldi, tong air. mana tempat nak mandi, nama tempat nak mencucinya... bila kena pulak jung minggu sabtu ahad lagi naya bagi aku yg ada anak kecik ni hooiii, mana nak masaknya, mana nak basuh kainnya, mana nak mop lantainya, semua ni kerja rumah yg memerlukan air..... mesti ada yg cakap , alahh baru 2 hari ada, 2 hari xde dah kecoh. orang lain berbulan2 tak jumpa air xde lak nak bising2, kecoh2...

gambar google. buruk nau rupa kartun ni
 
mehh nak citer, kita dok negara yang sudah boleh dianggap maju walaupun tak capai tahap lagi. ujan pulak boleh dikatakan setiap hari sekarang, tu sebab aku masih tak paham. apa masalah pun tak tau, tapi aku syak semua ni ada kaitan dengan politik jer. sebab tahun2 sebelum ni pun bukan kita tak pernah dilanda kemarau, tp takde pulak bercatu air berbulan.

bayangkan kalu umah ada kenduri ke hape ke... alaaa tak payah kenduri laa cukup tetiba ada tetamu datang pun dah menggelabah okeh. pastu plak air dah catu takde plak nak ngantar lori air ke kat kawasan terlibat.

aku harap pihak yg berkaitan tolong laa jgn jadikan rakyat ni mangsa dengan masalah politik semasa. bukan takat rakyat jer,  industri, kilang pun boleh rugi berjuta2 tau. kedai makan pun boleh tutup kalu takde air berbulan.

minggu lepas kawasan aku takde air, jenuh kitorang larikan diri ke PD bercuti kekdahnya. walhal byk sgt benda nak buat kt umah tu...

5 comments:

Petak Bunga said...

Tak ada sapa yg nk. Memang susah tak ada air..tp sekarang..bukan sahaja kat selangor sebenarnya ada msalh ni..
Kat tmpt lain pn ada.
Cuma selangor ni kerajaan lain.
Bukan kenduri saja yg problem..mcm sy kerja industri..kilng2 semua sgt berkesan.

:: idzwa :: said...

hikmah takde air dpt pegi pd..

Aeen said...

nasib masa birthday yaya ngn rayyan nanti ada air kak...tu la dah la kite ni ade anak kecik..kejap2 kan membuang...jenuh nk cuci...walaupun tiap2 ptg hujan..still dorang nak catu lg kn...dah2 la tu...siap tu ckp nak lanjutkan 3 bulan lg..gile ke ape...

CikNaa said...

tapi rumah sy minggu ni direct ada air kak..dari sabtu smpai pagi tadi ada air..

Umi Qi said...

Aduyai kesian dgr rintihan akak...betul kalo air takde susah kita kak...nak basuh mcm2...lg2 pasal anak...kesian diorang kan...harap sgt kerajaan tangani isu ni segera

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015