Monday, April 7, 2014

ragam anak2 aku


semakin anak besar, semakin tinggi cabaran untuk mendidik diorg. aku tak cakap kat orang lain. ini diri aku sendiri, anak-anak aku.aku rasa korang pun sama kot. kann kannn....

masa budak2 ni kecik dulu, dokk laa tanya bila nak besar, lambatnya si rayyan ni nak bercakap, boleh buat teman borak. kononnya... tapiiiiii skali budak tu dah bercakap aku kdg2 rasa surender okeh... ngapa pulak?? sebabnya kengkadang mcm tak terjawab soklan2 dia.. pastu pulak dah boleh argue dgn umi dia ni,
iyer laa korangg.. kalu dia nak yg tu, yang tu laa dok ulang2 nak tau.. aku mengalah sebab tak nak tengok dia guling2 nangis buat drama bagai.. bila dah ada taste sendiri ko mampu nak tgk dia nangis ke bila mlm nak pakai suar jin. hooiii... tak larat aku, so dia nak pakai apa pun , aku biarkan je...

pastu jgn la pandai2 berjanji, dia akan tuntut janji tu tau, jgn sesekali cakap nak gi kfc ke mcd ke, pizza ke, nak gi taman ke..... dia dah pandai tuntut.ada skali tu aku cakap nak makan pizza, sampai ke sudah dia dok tanya pizza, sampai jenuh laa aku explain kat dia, jap lg abg pizza datang...

tp yg kelakarnya si rayyan dgn yaya ni cakap terbalik.
contoh:  1. baju pakai..
             2. hotdog nak..
             3. jam pakai...
             4. polis motor... 

aku terlebih ajar cakap bahasa inggeris ke sampai cakap melayu pun terbalik?? yaya pun mungkin terpengaru dgn abang dia kot cakap terbalik. aku slalu dengar dia ajak rayyan mandi "mandi jom.."
dalam ati aku... eehh budak tecit ni pun cakap terbalik jugak. tp klakar gak dengar...

minggu depan budak tecit ni dah 2 thn
 
yg pasti rayyan lagi cengeng lagi adik dia. bila dia kata nak dukung, dari keta ke pintu umah yg tak sampai 5 tapak tu pun dia nak dukung, adik lak yg selamba kuar sendiri cari sliper... aduh laaa ooiii... sakit pinggang aku  dukung rayyan. aku aku tak dukung nangis la kat tepi keta tu, pastu kalu buat tak tau, boleh pulak dia lg kuar nangis kat pintu rumah, belum masuk dlm rumah lagi, pastu bila dia nampak aku balik semua masuk keta sbb nak aku dukung dari dalam keta.

mmg laa kena banyak bersabar....
mungkin beranak rapat mcm ni kot, nak perhatian kita. biar kita tumpu kat dia je. pastu slalu la dok usik adik  ibarat dia otromen si adik raksasa. caner la suara aku tak kuat hoii jerit dari dapur bila tgk abang "buat" camtu....
 

7 comments:

Chekgu Azrine said...

Alahai amy..
Memang mencabar..
Yg kck cara kecik
Yg besar cara besar..huhu

ameris said...

betul rin... skrg dah terasa. mcm2 ragam diorg ni...

cik hani said...

nanti bila besar mesti rindukan ragam mereka masa kecik kan

syalinda johari said...

kikikiki...mmg sangat mencabar kan..anak saya yang sulung dah 6 tahun, yang tu kalau berjanji apa2, haruslah ditepati, kalau tak dia akan cakap, "mama tak baik tau tipu anak2, Allah marah.." ha terdiamm la mak bapak dengar..

mOoN IzzaN said...

Hehehe...comel je ckp terbalik tau...

MisZ FyZa said...

Eh..nayli pn kdg2 ckp terbalik kak..smlm die ngk lampu warne warni die ckp "so colour many"..haha..pttnye ckp so many colour ..huhu

Aeen said...

beranak rapat mmg cm tu kot kak..raees mcm rayyan..nak berdukung je...haih..

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015