Thursday, November 19, 2015

resepi: Fluffy penkek hidangan mudah dan mengenyangkan

 assalamualaikum korang...
resepi lagi... kali ni nak share resepi bfreakfast, 
atau boleh jugak untuk minum petang.
asyik buat cekodok jer kan..
meh try buat penkek, cehh nama kemain... padahal lempeng jer.
lempang kangg.. 

saya selalu jugak buat penkek ni sbb budak2 tu suka nau..
tapi tak penah share kat blog sbbnya tak amik gambar...

 penkek ni boleh makan dengan coklat, syrup maple, jem...
tapi saya makan dengan kaya jer.. sapu kaya, lipat dua ngapp...

resepi penkek fluffy...

bahan:

1 cawan gandum
1 cawan susu low fat
2 sudu besar butter yg dicairkan [letak dlm microwave 10 saat]
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
3 sudu besar gula
1 sudu teh esen vanilla

CARA:
1. campur semua bahan. gaul sebati.
2. gunakan non stick pan.
3. gunakan senduk yg sama utk dapat saiz yg sama.
4. sendukkan 1 senduk adunan tepung dan letakkan tengah2 pan.
5. apabila adunan berbuih2, balikkan.
6. ulang langkah 4 hingga adunan habis.


*1 cawan tepung dapat dalam 8 keping penkek.


selamat mencuba...






6 comments:

Atie Yusof said...

dah lama tak buat penkek ni...sedap, nampak gebu sgt...hihi
salam kenal..follow sni ya #447 :):)

CikNaa said...

rajin sungguh kak amy

Rizziela said...

cantik warnanya..sy buat selalu x jadi warna ni

SHERWIEYNA MUZZAWER said...

Alahai sedapnyaaaaa! sabtu ni nak trylah. resepi dia pun nampak senang je..tq untuk resepi ini..

Chekgu Azrine said...

Penah buat tp xgebu..huhu

AZA said...

Alhamdulillah

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015