Thursday, June 23, 2011

CaRa NaK SiMpAn SuSu PaM

kali nk citer pasal cara nak simpam susu yg dipam. sebenarnya ada beberapa org kawan aku yg baru bersalin bertanya pasal hal ni kat aku.ada juga yg mengandung bertanya. aku pon bukan pro, tp aku byk jugak merujuk website dan tanya akak2 kat opis yg exclusive BF.so apa salahnya kita berkongsi ilmu dan mendapat manafaat bersama.


mmg susahhhh sebenarnya kalu kita nk full BF ni. susah dari segi apa?? nak menguatkan semangat kita utk terus FB. mcm2 tau dugaan dan cabaran utk BF nie. ada yg kata kat aku susu beku x elok utk baby,susu ibu buat baby jd kuning laaa, baby x cukup dgn susu badan je , kena topup dgn FM. aku yg dulu mmg nak full BF pun akhirnya tewas jugak tauuuu...

tp takpe atleast sikecik tu masih dapat menikmati susu aku wpon dh dicampor dgn FM. target aku sampai umo dia 2 taon.INSYAALLAH


hasil dari googelan aku, sebenarnya org bukan muslim yg berlumba2 nak menyusukan baby mereka dgn susu ibu ni tau, sbbnya diorng tau betapa berkhasiatnya susu ibu ni dan x boleh dibanding dengan apa2 susu formula pun. tp kita yg tau ni buatt dekkkk jer...

tapi korang jgn la salah paham, bukan niat aku nak memperlekehkan sesapa yg bagi anak dia susu FM.semua tu dh rezeki lah kan kalu susu x kuar kena la bagi FM.


kalu nak tau susu yg diperah boleh disimpan selama 6 bulan tau... tp kena la dibekukan. walaupon khasiat dia dh berkurangan tp masih lagi xsama dgn FM.

kalu suhu bilik susu pam bleh tahan 10jam jek. dlm peti ais plak (suhu 0-4c) boleh simpan sampai 8 hari tp kena letak kat blkg bukan kat tepi pintu tu. kalu dalam freezer satu pintu tahan sampai 2 minggu. peti sejuk 2 pintu plak tahan 3-4 bulan. kalu deeppp freeze tahan sampai 6 bulan kooo...


gambar dari google.

gambar ni bukan la stok susu aku. kalu mcm ni punya stok, mmg x payah FM laa...stok aku takat3-4 botol jek.

1 comment:

Ayu Ayunie said...

Salam.. samala dgn saya mmg kuatkan semangat nak breastfeed baby. Mcm2 dugaan.. Skrg dh 3 bulan, tapi buat stok pun lambat 2 minggu nak masuk keje baru buat..

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015