Monday, July 30, 2012

Jadual aku di bulan puasa


 tempat tido kami masa bulan puasa ni. nk tido kt atas kang nnt tak tau jd kat 2 beradik tu masa kami sahur.sudahnya semua tido hall bawah.bergelimpangan dua beradik tu tido.ni snap gmbar ni masa aku dgn hubby tgh sahur.

Dah pun masuk hari ke-10 berpuasa. Cepat betul la masa nie. Bermakna sudah 10 hari jugak kami berpuasa bersama 2 orang si kecik. Memang mencabar sgt aku rasa. Mana taknya semalam dh nak masuk isyak baru aku boleh makan nasi. Aku gilir2 makan nasi dgn hubby sebab salah sorang mesti layan si kecik 2 org tu. Rayyan pulak time aku menghidang dia pun “nak..nakk...nakk...” tu je pun perkataan yg dia bole sebut.

Time aku bangun sahur kul 5, budak2 tu pun turut bangun sama sahur dgn kami. Tp beliau sahur dgn susu masing2.. semput gak laa aku nk sahur pastu layan budak2 tu, kemas dapur, basuh pinggan bagai, mandikan diorang, pastu aku plak nk mandi, solat semua. Fuhhh... berpeluh ketiak aku tau... kul 7 dh kuar dari rumah.
Sib baek ada hubby yg sedia menghulur bantuan.cian gak aku tgk dia, makan pun tak proper, buh nasi sendrik. Kdg2 makan sambil suap rayyan. Zara plak just monitor je. Dia nak kita ada depan mata dia. Kalu tak mesti merengek lah budak tu. Aku senang je, bukak tv leka lah dia, jadi aku leh buat keje2 lain,basuh pinggan kemas semua.
Menu berbuka?? Takde maknanya aku nak masak. Sampai umah pun ngam nk dekat berbuka. Aku semestinya jadi lipas kudung masa ni. Skali lagi berpeluh ketiak. Hubby setiap ari oder dari catering opis dia. 2 lauk jek cukup bagi kami. Takdenya bersusun2 lauk mcm buffet. Tp weekend aku masak laa takkan nak beli lg kot. Muak mkn lauk beli nie hari-hari. Weekend baru hubby bleh request apa yg dia nak makan utk aku masak, tapi xde la byk jenis, 3 lauk cukup. Masak lebih skit utk sahur esoknya....
Kul 9.30 aku dah kroohhhh....krooohhh.... tido. Paksa zara tido, sbb aku dah ngantuk sgt2. Penattt!!! Rayyan plak main sorang2, bila dia bosan mula la korek mata aku, hidung dan tepuk2 pipi aku ajak main sama. Huhuhu. Aku solat isyak & terawih bila zara bangun minum susu dlm kul 2 lebih gitu... kalu lapar aku ngap apa2 yg ada dlm peti ais.
Macam tu la rutin aku ari2...tetiba terpikir “ada maid kan bagus, takde la aku jd lipas kudung”. Pangggg sebijik!!!  Tak sanggup wehh minah indon jaga anak aku, biar la aku jd lipas kudung dulu, bila diorg dh besar nnt ok laaa.

#menaip kat opis dengan mata separuh buka sbb ngantuk

2 comments:

MizzTina said...

xpe kak, buka simple² je.. klu byk kang membazir..

sian akak, tak terkejar buat keje.. :)

ameris said...

MK; mmg simple dimple pun. makan pn kena laju2.

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015