Monday, February 27, 2012

Resepi: Blueberry Muffin

muffin aku kurang menarik sbb terlebih bubuh adunan dlm cup. sudahnya melimpah ruah dan meleleh laaa. pengajaran: takpe ni 1st time buat. next time letak 3/4 je.

ahad lepas baru ada kelapangan nak buat blueberry muffin ni. plan nk buat masa bday rayyan dulu tertangguh sampai sebulan lamanya. lama giler.aku risau plak lps ni mmg x larat nk buat muffin2 nie, maklumlah dh masuk 7 bulan lebih. ni pun lenguh kaki, tumit sbb berdiri lama nk cedok adunan dlm cup muffin tu.tapi akhirnya berjaya jugak.niat nak buat step by step tapi amponnnn... mmg tak larat nk snap gambar satu-satu. hahh.. tgk gambar pun x memuaskan sbb amik guna hp samsung Y jek... tp jangan pandang pada rupanya ok.... rasanya mmg teramay yummyyy... mesti hubby korang bangga sbb korang bleh buat muffin yg sedap sgt.. (Statement betul ni .x tipu, dosa tipu)

alaaaa lagipun mudah giler nak buat muffin ni. budak tingkatan satu pun bleh buat. sumpah x tipu wehh...

next time buat bleh pelbagaikan filling dia. sesuai untuk minum petang.




walaupun rupamu huduss tp rasamu teramatlah yummy....

cik hubby kita x puji apa2 pun tp bila tgk dia mkn ber cup2. lps tu baru dia dia puji hehehehe....
si rayyan pun suka jugak. aku kurangkan sukatan gula dari resepi asal.

filling blueberry meleleh2...

close-up. terliur plak bila buat entry ni kt opis.

BEST EVER MUFFIN
Sumber: Allrecipes.com

Bahan-bahannya (Untuk 20 biji cup 2 oz)

2 cawan tepung gandum

3 sudu teh baking powder(aku letak 2 sudu je)

½ sudu teh garam

¾ cawan gula( aku bubuh 1/2 cawan je sbb filling blueberry pun manis)

1 biji telur

1 cawan susu segar (aku guna susu HL)

¼ cawan minyak sayuran( aku guna minyak jagung)

setengah penutup botol esen vanilla(ni aku tambah)

setengah cawan almond cincang(aku tambah)

Cara-caranya


1. Panaskan ketuhar pada suhu 205’C. (aku gunakan suhu 180’C)

2. Dalam mangkuk campurkan tepung gandum, baking powder, garam dan gula. Buatkan lubang ditengahnya.

3. Dalam mangkuk yang kecil pukul telur sedikit, masukkan susu dan minyak. Tuangkan kedalam mangkuk yang berisi tepung tadi. Dan gaul menggunakan garfu sehingga sebati, tapi jangan dipukul sekadar gaul dengan garfu sehingga sebati. Adunan akan nampak seperti berketul-ketul sedikit. masukkan almond cincang.

4. Tuangkan adunan kedalam mangkuk muffin.

5. Pelbagaikan muffin anda:- Muffin Blueberi: Campurkan 1 cawan blueberi segar. (aku letak filling blueberry kt tengah2 cup, bukan dlm adunan)

6. Bakar muffin selama 25 minit atau sehingga kekuning-kuningan.














No comments:

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015