Friday, June 20, 2014

perkongsian tentang kefardhuan puasa.wajib baca!!

aku copy paste tentang kuliah zohor dari blog kak Azie. bg aku sangat terkesan kat hati aku. yer laa kita berpuasa tp kita kdg2 lupa/tak tahu kefardhuan puasa yang sebenar....
contoh mcm suruh anak umur 7 thn berpuasa, tp solat tak suruh pulak...ygn mana lagi penting???
 semoga korang pun mendapat manafaat. dan puasa kita tahun ni betul2 bererti buat kita semua sekeluarga....
 
saya nak kongsikan sedikit berkenaan kuliah Zohor Ustaz Najhan Syahir hari ini yang sangat terkesan di hati saya di mana dikongsikan berkenaan kefardhuan puasa yang sebenarnya adalah untuk mendidik diri kita supaya sentiasa mempertuhankan Allah. Saya harap pembaca semua dapat membaca sehingga ke akhir dan kongsikan dengan rakan rakan pula. Puasa mengajar kita supaya patuh kepada Allah secara mutlak iaitu kepada apa yang dperintah, juga kepada apa yang dilarang. Kita patut bersyukur kerana masih dipanjangkan umur sehingga akan menyambut Ramadhan beberapa hari lagi kerana mungkin Allah ingin memberikan kita peluang untuk menambah amal soleh. Mungkin kita belum cukup amalan. Sedang ada orang yang alim meninggal di waktu usia yang masih muda. Begitulah rahmat dan kasih sayang Allah yang mengatasi kemurkaan Allah kepada kita. Jadi jangan disia siakan. Ulamak ambil cuti dari urusan dunia di bulan Ramadhan semata mata untuk beribadat. Hatta ada berhenti dari mengajar kerana mahu menfokuskan kepada ibadat. Dikongsikan tentang bagaimana orang yang telah meninggal dunia telah merayu rayu dengan Allah supaya dipulangkan ke dunia sekejap untuk beramal soleh. "Kami dah lihat, kami dah dengar semua janji janji Allah adalah benar. Kembalikan lah kami ke dunia untuk membuat amalan soleh". Orang yang tak berbuat amalan soleh, sangat menyesal dan orang yang berbuat amalan soleh juga menyesal kerana tidak berbuat lagi lagi banyak amalan soleh semasa hidup.

Apa maknanya berpuasa di bulan Ramadhan? Ianya bukan sekadar menahan dari makan dan minum. Maksud matlamat ibadah puasa jauh lebih besar. Iaitu kita sanggup lakukan apa sahaja perintah Allah walau apa jua keadaan, akan kita tunaikan. Kita tak akan makan di siang hari walaupun makanan halal kerana taat pada Allah yang melarang kita makan di siang hari. Kami dengar dan patuh perintah Allah. Kita kena menahan dari apa sahaja yang disukai oleh nafsu syahwat. Nafsu nak makan minum, nafsu nak berharta berkeluarga dsb. Kita sekat nafsu demi menjunjung perintah Allah. Segala hidup kita adalah untuk Allah. Ketaatan yang mutlak sehingga benda halal yang kita buat di siang hari dulu kita tak buat di bulan Ramadhan kerana perintah Allah. Apa yang diperintah Allah adalah manafaat dan apa yang dilarang adalah mendatangkan mudarat. Sebab Allah hendak tarbiah kita di luar dari kebiasaan kita. Kita perlu dibentuk luar dari kebiasaan. Kita ditarbiyah utk melaksanakan apa sahaja perintah Allah dalam apa sahaja keadaan. Mendidik jiwa taat pada Allah dalam apa jua situasi.

Yang wajib di bulan Ramadhan adalah puasa. Bukan terawih atau yang lain lain. Tapi ada antara kita yang bersungguh sungguh berkenaan terawih sehingga ada yang bertelagah samada 8 atau 20 rakaat. Nabi pernah bersolat terawih sendirian dan ada masa solat terawih secara berjemaah supaya orang tak menyangka terawih adalah fardhu. Jadi jika puasa adalah yang wajib, jadi wajar kita menjaga puasa dengan bersungguh sungguh. Belajar ilmu berkaitan puasa. Semak buku dan hukum hakam berkaitan puasa. Bukan perkara membatalkan puasa sahaja tapi juga cara supaya pahala puasa jangan dikurang. 

Ada beberapa jenis tingkatan puasa. Puasa umum ialah puasa orang awam yang hanya menjaga makan minum, puasa khusus ialah puasa orang istimewa dan puasa tertinggi ialah puasa istimewa dari kalangan istimewa. Dalam puasa tahap khusus, kita jangan melakukan perkara yang Allah larang. Kena upgrade at least ke tahap puasa yang khusus dengan menjaga perkara membatal dan jaga fadilatnya. Manakala puasa khusus dan khusus pula ialah bukan sahaja menjaga yang khusus tapi juga seluruh badan dan hati ditumpu hanya pada Allah. Tidak seperti solat yang hanya menjaga peraturan membatalkan solat dalam 5 minit setiap kali bersolat tapi berpuasa adalah selama 12 jam di mana kita kena menjaga mata, jaga telinga, jaga hati dan semua gerak anggota badan.

Jom lah sama sama mengambil kesempatan ini agar dapat merebut peluang dan jadikan Ramadhan ini yang terbaik dalam hidup kita dan lebih baik dari tahun lepas. Mesti ada peningkatan. Rebutlah pahala dalam segenap aspek siang dan malam. Pahala di bulan Ramadhan yang hebat mengatasi pahala umat lain yang hidup selama 1000 tahun kerana tawaran pahala berganda yang Allah sediakan di bulan ini. Amatlah malang jika kita tidak mengambil peluang yang ada ini...

4 comments:

Naemah Umi said...

tq for the sharing yeh... :)

Julia Johari said...

Terima kasih kak sharing....nak dekat puasa dah kan...jom kita tunjuk yg baik pada anak2...hmmm kena byk tingkatkan amal ibadah mcm mengaji

Mar Mansor said...

dahulukan yang wajib..in sha Allah..yang sunat pon akan jadi mudah & tenang

Aty_Fared said...

take note kak.. mekaseh share info pengetahuan berguna ni.. :)

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015