Monday, September 15, 2014

Keadaan rumah bila ada anak tengah membesar...

Hakikat sebenar keadaan rumah bila anak anak yg tengah membesar. mmg tak boleh nak elak. aku sebolehnya tak nak bagi dia bawa turun menan kat bawah. bila bawa ke bawah camni laa keadaannya. 

nak sekat2 pun tak boleh sebab ni pun salah satu pembelajaran diorang. yang beli menan tu pun aku jugak. tak kan dah beli menan nak simpan (walau dah berkotak2 menan laki aku simpan)
tapi cara aku ajar diorang, kemaskan menan lepas main, kalu tak kemas tak leh naik tido, tak leh gi jalan2.

cara terbaru aku ialah "kalu tak kemas nanti Ummi bubuh dalam plastik buang kat luar" bergegar2 rumah diorang kemas laju2 buh dalam kotak sebab takut aku buang menan2. miahahahha...

kalau boleh mmg aku tak nak ugut2 cenggini, tp kalu tak buat cenggini tak larat ooii aku nak ngutip tip kali diorang main. ni pun salah satu cara nak disiplinkan diorang.  aku tak tau laa cara korang cemana. tp aku buat gini lepas dah cakap elok2.



10 comments:

Mila Hilas said...

bgs la sis ajar dorg cmtu..sekurangnye dorg thu lps dh sepah2 kne kemas blk..ad rsa t/jwb di ctu hehe

nurulhuda said...

anak saya tak reti lagi ugut2 nii.. tak paham kot.. tp kalu kat taska kemain ticer kata dia kemas balik mainan siap berrebut ngan kawan2 nak mengemas.. gamaknya kat umah tgk ibu dia ada jadi liat... huhu!!! lepas nii nak try cara ugut plk laa, hehehe...

Petak Bunga said...

sel2 otak tgh berhubung

Allene said...

hahaha sama je kita kak... sampai nak terkeluar anak tekak terkeluar.

Sah!!! Kudis Buta.

mOoN IzzaN said...

kak amy.. ni sepah sopan lagi ni... huhu..

Aeen said...

bab lepas main kutip balik tu memang bagus kak..tapi Raees dia main..lepas tu baling kat luar tingkap..siapa yang nak kutip tu..waaaaaa..kalau bukan mak paknye yg kutip...huhuh...penat...

GOLD FINGER said...

tes..mmg cenggini lar..menan tu bukannya makin susut..makin banyak..kumpul2 dah blh buat niaga bundle..hahah..#gua due 12.12.2014

CikNaa said...

haha.. saya dah sorok 90% mainan dorang kak..xlarat nak kemas..tu tak masuk yg kecik2 terpijak sakit wooo.. tinggal yg besar2 je dah skrg ni..

ArY + ShA = AmZaR FaYyAdH said...

Assalam sis,
salam perkenalan..
dah la silent reader blog sis..
ni baru brani nak ngomen he3..
sha pun mcm sis jugak..
kalo kat rumah anak memang juara menyepah barang..
ni baru sorang
sis lagi la kan3 he3..
papun jemput jengok & join blog sha yer :
http://aryshafayyadh.blogspot.com

Julia Johari said...

Sama la cara kita kak ameris...julia pun selalu ajar Qi kemas barang mainan dia semula kt ruang tamu...dia ada playroom tp ada kala main sampai ruang tamu...so kena ajar kemas nanti tak leh jenjalan hahahhahaha

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015