Monday, December 15, 2014

kisah quichi dan resepi... eehh korang mcm aku jugak ke ekk??

weekend semalam aku buat quiche... bukan kuaci okeh..
kisahnya lepas faris kuar wad ritu setiap ari kitorang bfast
 sesama lepas dia antar aku kat opis. 
sempat jugak la 3 hari bfast sesama selama dia mc tu kan
hari 1st tu bfast omputih di Irish cafe O' Briens NU Sentral. 
dah lama jugak aku usha cafe ni tapi x berani nak masuk takot harga mahal.

aku order quiche mushroom+salad. 
fuhh mmg sedap giler aahh quiche dia.
teringat2 sampai balik umah. 

esoknya kat opis doh laa menggoggle resepi quiche nih.
tp kebanyakannya blog omputih.
goggle2 jumpa gak laa group masakan. 
search quiche baru dapat. pastu compare yg omputih punya...

eeh korang ada tebiat mcm aku gak ke,
 kalu makan sesuatu tu sedap mesti google resepi..
tp ni laa habit aku, asal khamis, jumaat je
 mesti dok google nak masak apa utk weekend nnt...

berbalik citer quichi tadi, rupanya xde laa susah mana pon...
bahan tu terpulang kat kita jer...
cuma base dia ada yg guna roti, ada yang guna pastry.
ada jugak yg letak bayam... 
aku buat ikut apa yang ada kat umah...

ni yg faris oder apa ke nama ntah...

ni la quiche mushroom yg aku order tu... sedap giloss...


laki yg baru kuar hospital kemain berselera makan


 ni sundried hot cabriata... sedap jugak rege rm17++

quiche dgn salad td rege rm10.80. mahal kot ehh..


1 adunan dapat 6 ketol quiche versi aku, wpun tak mcm yg aku 
mkn kt o'brien cafe tu tp ok laaa...

dah siap masak

letak dalam paper cup bg nmpak cantik sket..

sedia utk hidang utk tetamu. hahaha utk mkn sedrik jer ponn...
aku rasa mak mertua pon kagum kot, mesti tak caye korang leh buat persis makanan hotel


ni resepi aku olah balik dari blog omputih[lupa dah sbb byk sgt refer]
lepas 1st buat aku rasa mcm kena kurangkan telur dan tambah skit lagi fresh milk.
lagi satu aku rasa kalu letak ayam mesti lagi sedap. aku buh chiken slice je....

Bahan:
3 biji telor*
puff pastry kawan [potong 4]
2 biji cendawan butang - hiris*
sebatang hotdog -  hiris*
2 keping chicken slice -guting* [kalo letak isi ayam yg di koyak2 mcm soto tu lagi sedap]
1 biji tomato - dadu*
1/2 batang batang celery -  cincang.*
1 cawan fresh milk.*
garam, mixed herbs, black pepper - adjust ikut rasa*
keju utk tabur.

Cara:
canai skit puff pastry 'kawan' , potong 4 kemudian letak dlm muffin tray.
campur semua bahan bertanda * dalam bekas yg sesuai
sendukkan bancuhan tadi dalam tray muffin yg dah letak puff pastry td.
taburkan keju di atas.
letak 3/4 je sebab quichi ni akan mengembang masa bakar, nanti melimpah ruah.
bakar dalam oven 160'c selama 20-25 minit ikut oven masing2.
makan panas2 dengan sos cili. sedappp...
sesuai utk bfast dan minum petang.

#satu adunan dapat 6 biji quichi mcm kat atas. next week nak buat lagi letak ayam pulak.

5 comments:

Anonymous said...

haaaaaa.. senang je tapi nak ke dapur tu yanggg bercinta sikit.. hehehe..

MizzTina said...

kak, mcm mn rupa puff pastry kawan tu?

Dilah said...

wahh... nampak sedap!! dapat makan lagi sedap.. hehehe.. mudah lak tu cara buat.. boleh try nanti.. tq sis share resepi mudah ni..

diary_ciknaa said...

adeh.. entry menggamit oven lagi..kena beli jgak nampaknya..

Aeen said...

nmpk sedap kak...insyaAllah nak cuba nanti..

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015