Tuesday, December 9, 2014

Resepi: Sambal Ketuk@gesek

ada yang panggil sambal ketuk, ada gak yang panggil sambal gesek. 
apa2 pun bendanya adalah sama.
ko jangan pandang rendah wehh samal ketuk ni.
 ni pemecah selera selain dari budu, sambal hitam dan lain2 korang pun tau....

aku pun baru je berjinak2 dengan sambal ketuk ni.
makan camtu je dengan nasi panas2 korang
 bertambah nasi silap2 ko tak pelawa pun mak mertua..

ni resepi sempoi giler...
budak sekolah rendah pun boleh.. 
bahan2 boleh adjust ikut kepedasan korang 
resepi bergambar aku takyah tulis laa ekk...
yang penting step by step bagi mudah paham....

ko jangan pandang kuali antik aku sebelah mata. 
tu antara punca masak sedap!!!
siyess... cer ko tengok kuali charkuaytiaw sedap kat kedai.
 lagi hitam kuali lagi sedap charkotiaw okeh!!

\
 bahan2 seperti diatas

 goreng ikan bilis jgmn sampai garing

 angkat ikan bilis, masuk bawang, cili. goreng sampai layu je. layu yee bukan kuyu...

 selepas digoreng.

 tumbuk tapi jgn sampai hancur

 masuk bawang dan cili.

perah sedikit limau sebelum dihidang. makan dengan nasi panas

10 comments:

Mar Mansor said...

memang sedap..saya pon suka..ada yang panggik sambal totok...

MizzTina said...

sedap kan kak..sy dl selalu buat.. skang xrajin sbb xde geng nk mkn..hahaha

Lynn Hamzah said...

sedapnyer...makan dengan nasi panas memang best...

AMIIZAA said...

sedap....makanan masa pantang jugak nie

ieza ashaari said...

Perghhh..resepi mertua ni. Za kwin br tau. Sdp oiiii..

CikNaa said...

terbalik pulak resepi ni dgn sambal mak sy kak..dia tumbuk dulu smua baru goreng..tapi rasa lelebih kurang kan.. mmg sedap!

Zila Mahadi said...

mcm sedap jer.. isk..ni leh jadi resepi time utk sahur nih. mudah dan pantas utk org yg mengantuk bgn pagi tapi kena bgn jugak utk siapkan sahur macam saya. muehehehe.

Thank you sbb share resepi nih. :)

erin said...

adoi x pernah mkn, serius dh terliur makyong ni, malam ni jugak nak buat

Ibu Dilah said...

amboi... sedapnye sis.. boleh try ni.. senang sgt.. biasa sy wat sambal ikan bilis goreng jer.. xde tumbuk2.. yg ni mesti lagi mantap rasanya...tq sis..

eamy milea said...

Air liur dh meleleh ni kak..hehe

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015