Wednesday, March 27, 2013

Apa yang pelanggan nak bila order makanan dengan caterer...

-->
Aku ni boleh dikatakan selalu jugak berurusan dengan caterer bila nak buat makan/jamuan. Tak kira la kat opis atau kat rumah. aku ni bagi pihak pelanggan berhak untuk bertanya apa2 je berkaitan dengan apa yang kita  nak oder tak kita la makanan, minuman, service peralatan tambahan yang disediakan mcm kerusi/meja, alas meja sudu/garfu, skirting
. Iyer lah tak ke naya kalu tetiba caterer hanya sediakan makanan tp tak sediakan pinggan yang mana caterer tersebut tak nyatakan pulak yang pelanggan mesti sediakan pinggan sendiri...
Pastu  jangan la pulak waiter/waitress ni dok berborak sakan tak buat keje. Berlonggok cawan/ pinggan kat meja sapa nak kutip ooii!!! (tu keje korang yer...)
Sebenarnya aku sedang berurusan dengan caterer ni untuk majlis aqiqah/birthday untuk anak aku bulan depan. Dan aku jugak telah pun bayar deposit RM900 dari total jumlah RM2300. So balance ada lagi dalam RM1400. Korang rasa aku aku boleh cancel order ke dengan deposit RM900. Mesti laa tak kannn...        bukan RM50 atau RM100, RM900 ok!!
Untuk pengetahuan kami hanya berhubung melalui sms dan telefon untuk setiap tambahan order dan apa-apa yang berkaitan majlis itu nanti.


bukti aku dah bayar deposit RM900 pada 18/3/2013
Sekali lagi tadi aku sms(dengan sopan dan beradab) untuk minta diorang emailkan kat aku quotation berkaitan dengan order tersebut. (Quotation kan tentang detail sebut harga apa yang kita order. Takkan diorang catering pun tak reti2 pasal ni.) kalu tempahan tu dari syarikat/ agensi kerajaan takkan main sms jer. Memang la dia ada sms aku detail tentang order tup korang rasa memadai ke??(mentang2 dah dapat deposit dari aku, bole pulak layan aku gitu) Aku tak nak la bila majlis tersebut nanti apa2 yang diorang patut sediakan tp diorang tak sediakan. Tu pun nasib baik aku tanya pasal pinggan. Rupanya diorang tak sediakan. So aku kena beli sendiri pinggan/ mangkuk/ cawan/ polistrin dan sudu plastic. ok fine...
Tau tak masa aku sms minta quotation, dia call balik  aku tanya apa masalah aku lagi. Hangin aku okay. Sentap hulu jantung, hati,paru-paru limpa semua. sampaikan lepas lunch pun aku teringat2 lagi dia tanya aku apa masalah aku. Hoiii aku bayar kau hokkay!!!  DAN dia minta aku tulis kat kertas apa yang aku order. SENTAP!!!
Disebabkan aku dah bayar deposit RM900 aku cuba tenangkan hati sabar kan hati yang meluap2 nih. Kalu tak mau je aku CANCEL amik je caterer lain yang lebih arif cara berurus niaga nih. Ada lagi, aku ada minta diorang sediakan 2 jenis buah (of coz la aku akan bayar kann) pastu bole pulak diorang ni suh aku sediakan dulang/tray. Kalu dah aku kena sediakan dulang baik tak payah aku order kalu diorang setakat bawa buah jek!! (sabar lagi)
Kalau dah mcm ni punya style tak payah la gebang2 korang punya catering terbaik, kuar majalah  bagai. Aku ni bagi bisnes kat korang.bagi rezeki. Tak tau lah kalu korang  order aku tu ciput je berbanding dengan order lain yang berbelas or puluh riban. (boleh ke buat bisnes berbelas ribu TANPA quotation) Tp customer tetap customer. Dan kena ingat kuasa blogger ni luas. Sekejap je boleh buat bisnes korang naik atau jatuh!!!(walaupun blog aku hanya suam2 kuku jer)
Aku tak nak sebutkan caterer tersebut korang yang jadi jemputan aku untuk majlis tu nanti boleh tengok dan rasa sendiri. Kalu semuanya ok aku akan tulis jugak kat blog ni  bagi kredit dan promote caterer ko tuh.

#cik suami tak tau pasal ni kecuali dia baca luahan aku kat blog.kalu tak mau hangin 4 hari 4 malam.. 


UPDATE:19/4/2013
ALHAMDULILLAH SEMUA BERJALAN LANCAR, TANPA ADA MASALAH. SESAPA YANG NAK ORDER KAMBING GOLEK KLIK LINK NI http://amerislovely.blogspot.com/2013/04/aqiqah-birthday-vs-event-blogger.html 
CUMA KENA BERSABARLAH...

8 comments:

NM03 said...

hamboi, biadap kot rasanya katerer tu.

MizzTina said...

kemain kuajo lg.. xjg hati customer btl.. pttnya bila kite dh byr deposit, kena la layan elok, penuhi kehendak kite.. sengal btl

ibnuismaini said...

Jom sebarkan dan rasakan kuasa para bloggers. miahahaha (gelak jahat). ops. over.

ameris said...

hmm.. tak tau nak panggil apa dah..

ameris said...

tina, sbb tu akak bersabar jek.

ameris said...

blogger mmg ada kuasa 3 extra...

PinKy MoMMa said...

ish in la etika sstengah kita dalam berniaga..kena la berniaga elok2..nnt klu org rekemen dia jg yg untungkan..cuba tnya dia kalau cancel blh ke tak..kot kot la dia bagi..ngeee

ameris said...

dah bayar deposit la mama pink. rm900 tu. mana leh cancel, mesti burn deposit tu.huhuhu..redha je laa. lg pun dh malas nak bersms dan call dia lg. tunggu je la majlis tu nnt cemana...

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015