Thursday, March 28, 2013

Part 2: Lps Yaya, Rayyan dengan Suami pulak admitted

hohoho... kisah berumahtangga di hospital tak abis lagi aku dah buh entry2 yang tak berkaitan. huhh penat tau nak citer pasal sakit2 ni. tapi buat jugak entry ni untuk dijadikan panduan dan ianya adalah pengalaman bagi aku menjaga anak2 dan suami di hospital. (nampak tak ciri2 isteri solehah tu.ehemm ehemm)  Entry berkaitan sila klik  link di bawah:

http://amerislovely.blogspot.com/2013/03/bahaya-rotavirus.html 

http://amerislovely.blogspot.com/2013/03/yaya-kena-dulu.html

http://amerislovely.blogspot.com/2013/03/masih-di-hospital.html

ok berbalik pada tajuk, yaya admit kul 12 tghmalam khamis yakni nak masuk hari jemaat yag hening. bertungkus lumus aku kat spital masa tu. fuhh.. discharge pulak petang sabtu. actually yaya masih lagi x fully recovered tp since dia dah tak muntah2 lagi cuma cirit je aku minta balik. petang lepas balik spital simptom2 yang ada pada yaya dulu tetiba kena kat rayyan. aku dah cuak masa ni. risau bebb!! makan muntah, minum susu muntah. kesian sangat, dia memang lapat sesangat tapi bila minum susu je terus wekkkk. aku prepare bubur nasi. letak kicap je pun.nak suapkan rayyan, tp suami kata tunggu dulu sbb dia baru lepas minum susu. letak balik bubur atas meja. tetiba rayyan gi amik sendiri makan bubur tu. sempat 3 sudu dia makan terus muntah dalam mangkuk bubur tu jugak. memang  kesian sangat. betapa dia lapar sesangat, tapi perut dia terus reject makanan tu. so kitorang cuma bagi air kosong je. malam tu keadaan makin teruk dengan demam panas.(tak sure berapa 'c sbb termometer rosak, tp mmg panas sgt) tak tido aku & suami malam tu dok monitor demam rayyan je. tanggalkan baju dan basahkan badan & kepala dia dengan air sejuk. dua kali bagi ubat bontot pun tak jalan. ubat sirup lagi laaaa...

lepas subuh pagi ahad tu terus packing2 macam nak gi bercuti sbb dah tau confirm admitted. sampai di emergency doktor terus bg treatment untuk demam, cucuk tangan masuk air. rayyan nangis takyah cakap laa meraung2 sampai hilang suara penat. terus call dokor paediatrik Dr Khairul Zaman. nasib baik la doktor khairul available on call.(nasib baik aku tak jadi doktor, tengah senang lenang dengan family kena on call, spoil jek. chaaiiitt, result pn cukup makan ada ati nak jd doktor)

dan sekali lagi kami berumahtangga di spital. sangat2 mencabar jiwa raga dan hanya bole sabar..sabar... dan sabar bila menjaga rayyan masa ni bila dia mengamuk tak nak tangan di bandage dan melayan karenah dia. bila admitted cirit birit dia makin kerap 5 minit, 10 minit skali.berulang ke toilet cuci dengan heret tiang air tu. mengamuk lagi budak tu. cadar bertukar berapa kali pun aku tak ingat.

hari ke-2 keadaan rayyan tak berubah. cirit masih tak berkurang. sehingga abis cadar, selimut, bantal kena skali bila dia tido meniarap. bau pula Masya Allah tersangat la busuk sangat tak leh citer. sampai bau tu lekat kat langsir dan badan aku skali. aku sendiri rasa nak termuntah. time ni mencabar lagi bila nak cuci rayyan. terpaksa gulung2 kan baju rayyan sebab takut terkena muka dan rambut dia. bayangkan kul 2 pagi masa ni.

misi pulak masuk bilik 2 jam skali cek temperature, oksigen dan tekanan darah rayyan. mengganggu betul tido aku wpun tak lena sgt pun tido.

Rayyan dan suami. bilik tu untuk kami 1 family je..

ooh.. suami admitted lepas maghrib hari yang sama dengan rayyan bila dia pun asyik cirit.aku yang sihat jadi misi untuk anak & suami. kalu lah aku pun kena admitted tak tau la mcmana keadaan.....

nasib baik masa rayyan dan suami admitted, acik jaga yaya. 5 malam jugak yaya kt rumah acik

hari ke-3 aku kejar balik rumah sekejap, amik baju aku suami dan rayyan sbb stok baju dah abis. sempat jugak aku basuh baju yg berlonggok dalam bakul. baju rayyan aku berus2 dulu part2 yang kena najis tu. iyer la takkan nak campur skali dengan baju lain kann... sempat juga aku tido2 ayam sekejap sementara tunggu mesin basuh siap menjalankan tugas beliau.

 cian kat rayyan, penat sampai tertido sbb cirit. dia mmg tak selesa tangan dia mcm tu.

rayyan dan suami discharge pada hari khamis.hampir 10 hari kami berkampung di hospital. dah boleh tahu murse mana yang rajin, nurse mana yang cekap, nurse mana yang malas, nurse mana yang buat keje ala kadar.... nurse mana yang buat muka bila aku asyik tekan bell untuk tukar cadar sebab kena najis dan muntah rayyan.

so korang semua... please...please yang ada anak2. BE CAREFUL bila bawa anak jalan2 bercuti kat hotel mandi manda kat swimming pool. sebab pool yang tak well maintanance akan menyebarkan ROTAVIRUS. walaupun hotel yang aku duduk tu bertaraf 5 bintang. dan inilah yang menjadi punca suami dan anak2 aku berkampung di hospital.


 view dari bilik kat hospital. kalu dah tak lalu makanan kat spital turun je kat bawah kedai mamak 24jam.

 nampak jugak la KLCC suram2 gitu

 agak2 bosan gi je karaoke... (dalam keadaan mcm ni tak lalu nak apa2 pun wpun shopping kompleks KL Festival bole jalan kali je beb)

paling suka dengan nurse ni. buat keje pantas, cekap. takde buat2 muka bila tekan bell.


4 comments:

Nory Zoulkefle said...

tabik spring dgn akak..
nory baca pon dapat rasa cmne susahnya akak nak menguruskan anak2 yang meragam sebab sakit...
alhamdulillah, yaya, rayyan and suami akak dah sihat kan...
pasni jgn mandi kat swimming pool lagi, beli kolam belon sendiri pastu mandi kat rumah je...

hehehehe

PinKy MoMMa said...

kesiannyer bila 1 family kena..nasib baik hospital itu selesa huhu..
menu dia pn lazat2 ;)

ameris said...

nory, kolam belon tu dah ada pun kat rumah.
baru skali guna... huhuhu

ameris said...

tu laa pinky momma, mmg teruk laa

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015