Friday, March 29, 2013

Tips menguruskan rumahtangga untuk mommy yang ada anak kecik dan takde maid

pergghhhh... tajuk panjang tak hingat... nak bagi tips bagai macam lah aku ni hebat sesangat dalam menguruskan rumah tangga. ok, ni cara aku yer korang.. aku takde la suh korang ikut cara aku, tapi kira macam jadual aku sehari2. mungkin lain bagi korang yg anak dah skolah. dah besar panjang.... setiap orang lain caranya. anak aku 2 orang, serang setahun, sorang lagi 2 tahun. memang aku akan bersilat, bergusti tetiap hari dengan diorang.mungkin juga boleh jadi panduan untuk uols.

heyy korang bukan senang tau jadi wanita berkerjaya dan berkeluarga dengan 2 orang anak kecil. (mesti ada yg kata, elehhh baru 2 orang pun dah kecoh, belum lagi 3, 4, 5 orang anak) kadang2 terpikir ohh alangkah heaven nya ada maid boleh tolong kemas dapur lps makan, aku plak boleh goyang kaki lepas makan sambil tgk drama melayu kat tv3 pastu boleh plak jerit "bibik,buatkan kopi"(tetiba imaginasi terlebih2 hahaha), tolong lipat kain yang menimbun(skrg cik suami rajin lipat kain, tq sayang) tolong kemaskan rumah yang huru hara, tolong tu .. tolong ni... arrrghhhh... TAPI tak sanggup ada maid bila baca kisah kengkawan yang ada maid yg buat hal. tambah lagi berita penderaan. oohh tidak sama skali. nyawa anakku bukan taruhan. rela daku berhenti keje kalu takde orang betul2 boleh dipercayai untuk menjaga 2 orang anak2 aku.

jadual aku bermula kul:
5.30 pagi.

kena bangun senyap2, kang nnt terbangun pulak budak2 tu. amik dalam 10-15 minit lipat kain kalau ada kain.kalu baju suami belum iron sila iron dulu.pastu baru siapkan diri aku mandi solat semua. make sure sebelum 5.30 tu budak2 dah hisap susu masing2 supaya nanti diorang tak terjaga kelaparan. biasanya aku bangun kul 4.30 buatkan diorang susu. dan lena semula diulit mimpi upin
ipin...

kalu budak2 tu tak terbangun dapat lah aku bersiap dengan aman, belit2 shawl, boleh pilih2 nak bawa henbag mana..angkat je diorang yang tengah tido tu sumbat dalam keta. kalu tak hentam saja. kelam kabut dengan diorang pulak.nak ikut aku masuk toilet laaa, nak main make up aku laa... memang berpeluh tau. tapi ubat dia senang je, bagi tab, pasang upin ipin leka la diorang.


7am-7.30pm

-antar diorang rumah pengasuh.
-berkejar ke opis pulak. kalu jalan ok, bole breakfast dengan aman. kalu jammed berlarian aku nak punch card. tapi nasib baik cik suami cekap mencilok mmg tersangatt jarang aku lewat ke opis.
-bekerja mcm nak giler kat opis. customer services ni paham2 la korang semua yer....
-berlari lagi time balik keje. kalu masing2 lapar, aku dgn suami singgah makan dulu. kalu singgah makan alamatnya kul 8.30 la baru sampai umah lepas amik anak2. kalu tak kul 7.30 dh sampai umah.


7.30pm -10pm

-berkejar lagi dengan masa untuk solat maghrib, mandi.. masa ni kena bergilir dengan suami salah sorang kena monitor budak2, masak air.kalu baju kotor banyak, sumbat terus dalam washing machine biar dia menjalankan tugas.
- aku dah tak masak lg utk dinner. cik suami kesian kat aku bertungkus lumus masak, pastu nak kemas dapor lagi. utk budak2 tapau siap2 dari rumah pengasuh. biasanya bdk2 tu dh mkn pukul 6. so malam kdg2 diorang dh xnak makan lg. aku bagi makan buah, nugget je.
-kemas dapor.
-tengok tv.
-layan budak2 main, sambil baca buku, bercerita dgn diorang.
-masa ni bateri aku dah 1 bar kot. flat dh rasa.
-angkut diorang masuk bilik. jemur baju yang basuh tadi.
-tido.

rutin akan bersambung esoknya...esoknya....dan esoknya........ tapi weekend lain pulak rutinnya.. next entry aku share yer...


10 comments:

PinKy MoMMa said...

rasa apa yg kamu rasa dulu huhu..seawal 5.30 dah terkejar sana sini..antar anak..kejar bas..
kamu kira ok la dear, hubby blh antar..iols naik bas huhuhu..sedih bila di kenang ;)

Nory Zoulkefle said...

perghhh....
nory kena berlatih bangun awal dr sekarang ni..
nnt dah ade anak kena bangun awal pagi..
sekarang ni pon , nak bangun pukul 8pg tu pon dah liat...
haishhh...acaner ni..hehehehe

ameris said...

mama pink,pegi opis je hubby antar balik naik tren dari kl sentral smpai masjid jamek pastu jln kaki sampai EPF. sempai gak la jeling2 mata lalu jln masjid india tu.
tu laa, kdg2 rasa kita dh cukup struggle tp org lain lagi susah.. apa pun tetap syukur.

Unknown said...

Tulaaa... kita pun sama ameris, takde maid dan bekerja. Bezanya kita ada 3 orang budak kecik. Hehehe... Bukan tak teringin nak ada maid tapi fikir-fikir balik, perkara macam nilah ajar kita erti kesabaran, tanggungjawab dan hargai setiap hari yang dilalui. Insya-Allah ada hikmahnya :)

GOLD FINGER said...

tes..lu ok lagi..gua hari2 kerja balik kui 10 keatas..kui 2pagi mengemop lantai..sidai kain..seminggu jadi mata panda..then harus lar tak masak...huhuhu

ibnuismaini said...

Super mak ni. Dasat uols.

ameris said...

tak sanggup aku jd ko tes. kalu aku haruss berenti kje.

Mimy Hamid said...

u yg 2 anak pun i tau penat nya..i ni baru 1 anak..ya ampun penat sgt...rutin i pagi bangun 5.30 lipat baju, kemas umah, sapu lantai...6.30 dah gerak gi keje..nasib la suami gi keje lewat dia hantar anak..then balik keje jem..sampai 7 ptg..angkat jemuran..kejar nak masak pulak..penatttttttttttttttttt

mummy said...

salam..baru jumpa entry ni kat blog kak amy...nice info..xsabar nak godek2 lagi entry2 akk ...

p/s : slalu jumpe akk kat group fb GBSB ...tp segan nk tegur cz sy ni newbie je... :)

Unknown said...

suka sangat bila waktuu mcm nie kita handle anak-anak kan.. sebab tak semua orang akan rasa kesibukan kita.. bermula pukul 4 dah bangun pagi.. Kol 12 tgh malam br tidur.. i really enjoy walaupun penat cikit.. hehehehe

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015