Wednesday, July 1, 2015

TEKAD: Berat badan harus dikurangkan semasa puasa.... berjayakah AKU?


puasa tahun ni saya tekad nak kurangkan berat badan.
 nampak tak berat badan terkini 53kg. ni ketika baru lepas berbuka puasa. 
sebenarnya tu pun dah kurang sekilo lebih kot berbanding sebelum puasa ritu.. alhamdulillah... tapi yg risaunya naik tu mendadak lak bila dah lepas raya nnt. 
sure open house pun merata2 setiap minggu. 

harapnya lepas berpuasa nnt berat saya boleh berkurang paling kurang pun 50kg.
sebenarnya saya nak kurangkan berat badan bukan semata2 utk cantik
 tp untuk kesihatan jugak. dengan ketinggian 153cm tak boleh 
nak bayang kalu berat saya dah jadi 60++kg hadoi dah mcm ayam katik gayanya...
 
lagi satu saya takut bila terlebih berat akan menyebabkan 
penyakit lain pulak datang mcm darah tinggi, jantung dan sebagainya... 
skrg pun saya dah mula rasa cepat penat dan sakit tumit bila berdiri lama. 
mungkin jugak faktor umur kot bila dah menghampiri 40an.. sedar diri
 
yg paling saya risau lagi bila berat badan terlebih akan 
menyebabkan kesukaran untuk solat.. ohh yg ni palinggggg takut.
buka puasa pun makan sekadarnya.. 
sbb tak nak rasa padat perut masa solat maghrib dan terawih...
so cepat2 sedar diri dan muhasabah diri. kurangkan berat badan bukan utk cantik semata. tp itu satu bonus jugak bila dah kurus otomatik akan nampak cantik laa kannn... takde laa pakai baju pun benjol sana sini.. berlipat2 spare tyre tu.. sobssss
 




2 comments:

CikNaa said...

patutla akak makan sikit je aritu

Chekgu Azrine said...

rin pun berharap sangat dapat turunkan berat bdan...alhamdulillah bulan pose ni rin makan sikit je

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015