Thursday, November 7, 2013

Homemade sirap kordial yg sangat sedap

masa geng gojes bergathering kat Tmn Metropolitan  ritu. aku bawa macaroni cheese dan AIR SIRAP. pastu ada laki sape[maaf aku mmg pelupa] tanya sirap ni brand apa? aku tanya la "naper?"
"sedap lahh" katanya.  ok untuk pengetahuan gojes semua, aku mmg buat sendiri sirap kordial tu. tak pernah lagi aku beli kordial sirap kecuali kordial lain mcm sunquick, ribena, sarsi dan lain2.

aku suka buat sendiri sebab lagi jimat. kalu ko beli kordial sirap F&N tu rege dia dalam rm7-8 hingget kot sebotol. tapi kos utk buat sendiri tak sampai rm3 hinggit pon. tu pon sebab rege gula dah naik.
dan rasanya serius lagi sedap dari F&N tu okeh. tak tipu....

biasa aku buat sekilo gula terus, masuk dalam periuk, campak daun pandan 2-3 lai, bunga cengkih 5-6 ketol. kasi lepas atas api perlahan sampai gula cair. tak yah tunggu sampai air mendidih pon. oohh lupa masukkan 1 cawan air. jangan banyak nnt air gula tak pekat. kurang takpe...


 lepas tu ko masukkan la sirap apa2 jenama dalam 2-3 sudu gitew...

 pastu ko masukkan sirap ros apa2 jenama dalam 2-3 sudu besar ikut kepekatan...
biarkan air gula tu sejuk.

 bila air gula tu dah sejuk, masukkan dalam botol yg cun. aku takde botol cun, belasah je botol mineral yg ada...
sila la buat air sirap untuk dinikmati bersama keluarga. serius sedap dengan aroma pandan dan bunga cengkih.

9 comments:

Chekgu Azrine said...

Tq amy for sharing this.nti nk cuba.pnh tau pengasuh ank dulu2 pnh buat.tp xd boh cengkih.nti nk tryla

ameris said...

balik skolah nnt leh terus buat. takyah beli sirap kordial lagi. jimat & berbaloi2

Lynn Hamzah said...

sirap ais ni minum waktu tengah panas n dahaga memang best...hilang rasa haus...

Rizziela said...

Boleh try ni

♥ ROS ♥ said...

Ros pun ade kt umah sirap bncuh ni.. Nnt leh try wat.. Tq kak :)

Cik Puan Rara said...

sirap.all time fav.hehehe

Mimy Hamid said...

mak sy pun suka baut sirap sendiri tapiiiiiiiiiiii....syg sy tak berminat nak belajar huhu...air sirap adalah air fav my hubby..hmmm boleh buat ni tambat hati dia...tq amy

Umi Qi said...

Mama julia selalu buat cara mcm akak tau...sirap bancuh sendiri kt umah hehehhe...best kan bau pandan ori...

SweetLikeWhat said...

wahhh..hebat akak..ok nanti leh cuba

Copyright to AMERIS LOVERIS
Designed by UMIESUEstudio 2015